Wetenschap

Proefkonijnen met ogen in achterhoofd

De Wageningse experimenteel zoöloog Martin Lankheet is op 26 januari te zien in het BNN-programma Proefkonijnen(NPO 3, 20.25 uur). Samen met presentatoren Dennis en Valerio beantwoordt hij de vraag: Hoe is het om ogen in je achterhoofd te hebben?
Koen Guiking

‘Ik hou mijn hart vast voor wat ze ervan gemaakt hebben’, lacht de universitair hoofddocent. Terwijl hij op camera serieus uitleg gaf, bijvoorbeeld over dieren die hun ogen aan de zijkant en van hun hoofd hebben, was het televisieduo vooral uit op het maken van lollige, sensationele beelden.

Met een virtual reality-bril op, die beelden toonde van camera’s die in verschillende hoeken op een helm gemonteerd waren, deden de BNN-presentatoren proefjes. Dat was natuurlijk vragen om problemen.

Lankheet heeft een dag lang meegewerkt aan het programma, maar hij vreest enigszins voor het resultaat. ‘Het werd allemaal zo versimpeld dat het ten koste zou kunnen gaan van de waarheid.’ Maar ongetwijfeld levert het leuke televisie op.

De experimenteel zoöloog deed jarenlang (in Utrecht) onderzoek naar visuele systemen. Een jaar of vijf geleden kwam Lankheet naar Wageningen, waar hij de zwembewegingen van vissen bestudeert.