Prijs voor scriptie over krekels

De Sloveense Uroŝ Cerkvenik heeft de beste Wageningse scriptie van 2014 geschreven. De student Biologie (inmiddels PhD'er) kreeg op 9 maart tijdens de Dies de Scriptieprijs uitgereikt voor zijn onderzoek naar het gehoor van krekels.
Linda van der Nat

Elk jaar bekronen het Wageningen Universiteits Fonds en KLV per onderwijsdomein de beste afstudeerscripties met onder meer vijfhonderd euro en een bronzen beeld. De vier winnaars van 2014 vertelden onlangs over hun masterthesis in Resource. Tijdens de Dies werd de schrijver van de allerbeste scriptie nog eens extra in het zonnetje gezet.

Volgens de jury heeft Uroŝ een excellente scriptie geschreven. Hij had onderzocht hoe de trillingen van het trommelvlies van de krekel veranderen als de richting of de toonhoogte van het geluid verandert. Het juryrapport roemt de complexe en innovatieve experimenten die de bioloog uitvoerde (waaronder de geluidsdichte kamers voor zijn proefdiertjes). De scriptie heeft, aldus de jury, ook belangrijke implicaties voor het ontwerpen van kleine akoestische sensoren en is een goed voorbeeld van nieuwe inzichten uit de evolutiebiologie.

Research Award

Niet alleen Cerkvenik viel in de prijzen tijdens de Dies. Microbioloog Daan Swarts kreeg de driejaarlijkse Research Award voor zijn publicatie over de spectaculaire ontdekking van een afweersysteem bij micro-organismen. De jury noemde zijn onderzoek een ‘doorbraak’. ‘Het opent geheel nieuwe wegen naar gerichte aanpassing van DNA, van bacteriën en schimmels, tot plantaardige en humane cellen.’ Het kan leiden tot nieuwe kansen om erfelijke ziekten bij de mens te genezen, aldus de jury. Swarts krijgt een oorkonde, een beeld en een cheque van 2500 euro.

Foto: Sven Menschel