Prenten van Fiep te zien in de bieb

De ‘Wageningse’ tekeningen van de bekende illustrator Fiep Westendorp hangen sinds deze week in de Forum-bibliotheek. De 22 tekeningen maken deel uit van een expositie over WUR-cartoonisten.
Roelof Kleis

Illustratie: Fiep Westendorp

Westendorp maakte de tekeningen in 1965 in opdracht van het Wageningse Instituut voor de Tuinbouwtechniek. De tekeningen dienden als instructiemateriaal voor het veilig werken in de tuinbouw. Westendorp, bekend van Jip en Janneke, werd dit jaar een eeuw geleden geboren. De tekeningen hangen tot juni in de expositieruimte van de afdeling Speciale Collecties.

Spotprenten

Naast het werk van Westendorp wordt ook kort aandacht besteed aan tekeningen van Louis Raemaekers (1869-1956) en de Resource-illustratoren Loet van Moll en Henk van Ruitenbeek. Raemaekers was tekenleraar aan de Rijkslandbouwschool, de voorloper van de latere Landbouwuniversiteit. Hij maakte diverse spotprenten van zijn collega-leraren aan de school, zoals Ritzema-Bos, Mayer en Broekema.

Cartoon van Ritzema Bos

Raemaekers werd ten tijde van de Eerste Wereldoorlog wereldberoemd door zijn politieke cartoons. The Times roemde hem als ‘de enige persoon die op eigen houtje een werkelijke en grote invloed uitoefende op het verloop van de oorlog van 14-18.’ Zijn tekeningen brachten de gruwelijkheden van de oorlog onder de aandacht van het grote publiek. Hij zorgde er volgens de directeur van het Cartoon Museum in Londen voor dat Amerika de oorlog in werd gezogen.

Typical

Bekend op kleinere schaal zijn de beide illustratoren Loet van Moll en Henk van Ruitenbeek. Beide tekenden in hun kenmerkende stijl voor Resource. Ruitenbeek doet dat nog steeds. Zijn tekeningen tillen de rubriek Typical Dutch (achterkant Resource) naar grote hoogte. De cartoons van Van Moll en Van Ruitenbeek becommentariëren de dagelijkse bestuurlijke en wetenschappelijke beslommeringen op de campus.

Jammer is dat de expositie de context van de tekeningen van Van Moll en Van Ruitenbeek niet vermeldt. Nu blijft het gissen wat de aanleiding precies was van de meestal humoristische en scherpe prenten. Overigens ook een leuk spelletje: wie of wat wordt hier op de hak genomen en waarom? De expositie is van maandag tot vrijdag open van 09.00-13.00 uur.