Premier Rutte feliciteert ‘wereldberoemde’ WUR

Wageningen University & Research werd vandaag in het zonnetje gezet door minister-president Mark Rutte tijdens de opening academisch jaar. ‘Wageningen is vaak bekender dan Johan Cruijff.’
Albert Sikkema

© Guy Ackermans

Minister-president Mark Rutte is een grote fan van Wageningen en dat steekt hij niet onder stoelen of banken. WUR is ‘een van de belangrijkste visitekaartjes van ons land in het buitenland’, stelde hij tijdens de opening van het academisch jaar. ‘Op heel veel plekken in de wereld word ik aangesproken op de wereldfaam van Wageningen University & Research. Geloof mij, Wageningen is in die gezelschappen vaak bekender dan Johan Cruijff, Martin Garrix en de stroopwafel.’

‘We zijn wereldkampioen innovatie in landbouw en voedsel. En WUR, dat is de wetenschappelijke motor achter deze prestatie’, stelde Rutte. Hij doorzag ook ‘het geheim van Wageningen.’ Ten eerste: omdat WUR internationaal geörienteerd is, wordt haar kennis over de gehele wereld verspreid. Twee: praktijk en onderzoek versterken elkaar in Wageningen. En drie: WUR kijkt naar de toekomst. En in die toekomst moet WUR meer kringlooplandbouw combineren met nieuwe technologie en voldoende productie, voorzag Rutte. Hij liet de nadere toelichting over aan landbouwminister Carola Schouten.

Landbouwvisie

Schouten presenteert op Prinsjesdag – de derde dinsdag van september – de landbouwvisie van het kabinet-Rutte. En die landbouwvisie zal ook een paragraaf bevatten over onderzoek en innovatie – tenminste, daar gaat Phil Hogan, Eurocommissaris voor landbouw en plattelandsontwikkeling vanuit.

Hogan lichtte in zijn toespraak de grote lijnen van de nieuwe Europese begroting toe. In die begroting gaat de Europese Unie tussen 2021 en 2027 100 miljard euro uittrekken voor onderzoek en innovatie – ‘het meest ambitieuze programma ooit’, stelde Hogan. Hiervan gaat 10 procent, ofwel 10 miljard euro naar onderzoek en innovatie op gebied van landbouw en voedsel.

Daarbij streeft de Europese Commissie naar meer afstemming tussen het landbouw- en voedselbeleid van de EU en de lidstaten. Zo komt Nederland met een strategisch plan, met daarin een paragraaf over onderzoek, hoe ze de doelstellingen van het gemeenschappelijk landbouwbeleid gaat realiseren. ‘Met andere woorden: iedere lidstaat moet in detail uitleggen hoe ze onderzoek en innovatie gaat stimuleren in de agrifoodsector’, stelde Hogan.

Nieuwe technologie

Ook de Eurocommissaris verwacht een landbouw die niet alleen de voedselzekerheid garandeert, maar die ook circulair is en het klimaat ontziet. Net als Rutte voorzag Hogan een belangrijke rol voor nieuwe technologie.