Organisatie - 24 april 2008

Petra de Vries

opinie_0_531.jpg
opinie_0_531.jpg

Foto: Martijn Weterings

Stomme of rare vragen krijg ik eigenlijk nooit’, vertelt Petra de Vries. Haar functie bij het Klantcontactcenter internationaal van Van Hall Larenstein in Wageningen is een jaar geleden in het leven geroepen. Petra beantwoordt vragen van potentiële hogeschoolstudenten uit het buitenland. ‘Vooral de Duitse studenten zijn erg pünktlich en zoeken alles goed uit van te voren. Vaak willen ze ook de informatie op de Duitstalige hogeschoolsite nog eens per mail bestätigt hebben.’
Alle vragen, ook voor de locaties Leeuwarden en Velp, komen bij Petra terecht. Meestal gaan ze over toelatingseisen, de aanmelddatum en de inhoud van de opleidingen. Ongeveer zeventig procent van de vragen komt uit Duitsland, schat Petra. De rest is afkomstig van Engelstalige studenten uit allerlei landen, ‘van Zimbabwe tot Pakistan’. Op dit moment wordt de Engelstalige website gebouwd. ‘Het scheelt vragen als je website goed in elkaar zit’, legt Petra uit. De afdeling Communicatie van de hogeschool probeert de frequently asked questions in beeld te krijgen.
Hoeveel van de geïnteresseerden uit het buitenland zich daadwerkelijk aanmelden is onduidelijk. ‘Daar was ik wel verbaasd over. Binnen een commerciële organisatie zouden die gegevens allang bekend zijn. Maar wij gaan dat nu ook uitzoeken.’
Petra werkt achttien uur per week en streeft ernaar om alle mail binnen een week te beantwoorden. Telefoon krijgt ze nauwelijks. ‘Misschien krijg ik drie telefoontjes per week. Meestal van Duitse moeders die informatie verzamelen voor hun kind. Af en toe bellen er ook Engelstalige studenten. Die zijn soms moeilijk te verstaan. De verbindingen zijn vaak slecht en sommigen hebben een sterk accent.’
De Engelstalige studenten zijn wel geduldiger, vindt Petra. ‘De Duitsers zijn vaak erg gehaast. Sommigen sturen dezelfde mail vijf keer als ze niet meteen antwoord krijgen. Ze zijn wel beleefd, maar je merkt dat ze Nederlanders nogal slordig en chaotisch vinden.’

Re:ageer