Wetenschap
Landbouw

Persprijs-winnaar Arend Voortman overleden

Afgelopen maandag is Arend Voortman op 81-jarige leeftijd overleden in zijn woonplaats Ruurlo. De publicist won twee jaar geleden nog de vierjaarlijkse Persprijs van het Wageningen Universiteits Fonds.

Voortman was oprichter en hoofdredacteur van Spil, het onregelmatig verschijnend ‘kritisch tijdschrift over productie en verbruik van voedsel’. In de jaren tachtig en negentig schreven Wageningse hoogleraren als Jan Douwe van der Ploeg, Rudy Rabbinge en Johan Bouman hun met cijfers onderbouwde opinies over het landbouwbeleid in dit tijdschrift. Voortman studeerde in 1957 af aan de Landbouwhogeschool in Wageningen, was daarna werkzaam bij de Rijksplanologische Dienst en zat tien jaar lang in de Tweede Kamer voor de PvdA. Na die politieke carrière was hij twee jaar hoofddocent Landbouworiëntatie aan de universiteit in Wageningen, waarna hij in de jaren tachtig een eigen bureau oprichtte om Spil uit te geven. Hij gold als een eigenzinnig kenner van de Nederlandse en Europese landbouwpolitiek. Twee jaar geleden kreeg hij in Wageningen de Persprijs voor zijn journalistieke oeuvre.