Wetenschap - 10 oktober 2002

Persoonlijke aanpak maakt bedrijfs- en consumentenwetenschappers de grootste

Persoonlijke aanpak maakt bedrijfs- en consumentenwetenschappers de grootste

Vijf jaar geleden was er haast geen hbo-doorstromer meer te vinden in de Leeuwenborch. Van de acht studenten die aan het studiejaar waren begonnen haakten er ook nog eens vier af. Tijd voor actie, vond de opleiding met opleidingsco?rdinator Edwin Kroese voorop. En met succes, dit jaar beginnen maar liefst 65 doorstromers aan een vervolgopleiding.

Naast de 65 hbo-ers hebben zich ook zo'n 45 buitenlandse studenten gemeld. Als alle inschrijvingen verwerkt zijn verwacht Kroese dat de teller op ongeveer 110 nieuwe masterstudenten stopt. De masteropleiding is daarmee met afstand de grootste masteropleiding van Wageningen.

Nadat de instroom van hbo-ers de laatste jaren dankzij gerichte werving al gestaag was gegroeid besloot de opleiding er afgelopen jaar nog een schepje bovenop te doen. Kroese legde samen met voorzitter van de opleidingscommissie prof. Wim Heijman, en de hoogleraren prof. Onno Omta en prof. Dries van Wagenberg contacten met hbo-instellingen. Daarbij richtten de economen zich niet alleen op de oude doelgroep, het hoger agrarisch onderwijs, maar ook op het heao en opleidingen facility management. "Ik weet zeker dat ook andere opleidingen meer doorstromers zouden kunnen trekken. Je moet je goed verdiepen in het aanbod van hbo-opleidingen, weten welke opleidingen aan zouden kunnen sluiten op je opleiding."

Maar h?t geheim is volgens Kroese de persoonlijke aanpak waarvoor de opleiding heeft gekozen. Hij kent zijn studenten allemaal bij naam en zoekt bij ge?nteresseerde hbo-ers studenten met een vergelijkbare achtergrond. "Hbo-ers kosten meer tijd dan vwo'ers. Ze verdiepen zich goed in de opleiding voordat ze hun keuze maken. Veel hbo-ers komen een of twee keer in Wageningen langs voor een persoonlijk gesprek. Ik zorg er dan altijd voor dat er een student is met een vergelijkbare achtergrond die de belangstellende even mee kan nemen voor een lunch of een kop koffie."

Het betrekken van studenten en afgestudeerden bij de werving werkt volgens Kroese veel beter dan het gebruiken van Wageningse toponderzoekers. "Je moet geen 'big shots' het land in sturen, zoals Dijkhuizen pas voorstelde. Dan zien die kinderen hun eigen vader staan. Zij willen niet weten dat je over twintig jaar directeur kunt worden, maar heel direct, wat ze na hun studie met het diploma kunnen doen. Dat kun je veel beter laten vertellen door iemand die pas is afgestudeerd."

Studenten werken volgens Kroese graag mee aan de wervingsactiviteiten omdat ze tevreden zijn over hun studie in Wageningen. "De meeste studenten vinden het leuk om mee te werken. Ik heb een lijst met studenten en weet ook welke achtergrond ze hebben, zodat ik ge?nteresseerde hbo-studenten gericht met iemand kan laten praten die snapt welke vragen er leven en die ook uit eigen ervaring kan vertellen of de overgang makkelijk of moeilijk is."

Volgens Kroese heeft zijn opleiding meer tijd uitgetrokken voor het werven van hbo-ers dan de andere Wageningse opleidingen. "Wij zijn heel actief geweest met het bezoeken van studiemarkten voor hbo'ers. Daarbij neem ik altijd een doorstromer mee. Het viel me wel op dat andere opleidingen dat niet deden. Die hadden er duidelijk minder tijd voor. Voor een deel zal dat wel komen doordat iedereen erg druk was met de reorganisatie en de nieuwe opleidingen. Voor een ander deel komt dat door het beleid van de onderwijsinstituten. Ons instituut heeft geld voor werving vrijgemaakt. Ik kan ongeveer anderhalve dag per week besteden aan de werving van hbo'ers. Voor een aantal van mijn collega's is het liefdewerk oud papier."

Een nadeel voor een aantal collega's was dat zij nog geen definitief studieprogramma konden presenteren. Door de reorganisatie en de omschakeling naar het nieuwe bama-systeem waren veel studieprogramma's nog niet op tijd klaar. "Wij hadden de plannen voor de opleiding gelukkig wel af. Anderen konden pas heel laat zeggen hoe de opleiding er uit kwam te zien. vanuit het bestuurscentrum kam heel lang geen duidelijkheid over de kaders voor de nieuwe opleidingen. Wij hebben toen maar een voorschot genomen op dat besluit. Je kunt als autoverkoper ook niet zeggen, ik verkoop een jaartje niet."

"Ik vind dat je hbo-ers altijd moet benaderen als aparte doelgroep. Je moet ze niet samen met de vwo-scholieren hetzelfde pakket aanbieden. Dat verhaal sluit niet aan. De arbeidsmarkt en de meerwaarde van het diploma zijn voor hbo-ers erg belangrijk, terwijl de meeste vwo-ers daar niet zo om geven." | K.V.

Re:ageer