Student - 30 mei 2013

Personal branding: onzin of noodzaak?

tekst:
Karst Oosterhuis

Om nog enige kans te maken op een baan in deze barre tijden moet je jezelf als merk profileren: 'personal branding' is de trend. Maar op de Career Day van Aisec blijken bedrijven daar wisselend over denken.

In tijden van crisis is het verstandig je te onderscheiden.
In tijden van crisis is het verstandig je te onderscheiden.

Foto: .

'Personal branding is jezelf verkopen', zo stelde een van de sprekers op 14 mei in de Junushoff, waar 250 studenten en 17 multinationals elkaar ontmoetten tijdens de Career Day. 'In tijden dat de arbeidsmarkt op slot zit is het belangrijk jezelf te onderscheiden van anderen'. Vaak doe je dit volgens hem als werkzoekende al onbewust doordat er op het internet veel informatie over jou circuleert. Zo wisten de sprekers van de workshop onverwacht de stageplekken van enkele aanwezigen te melden en ook werd een foto van een van de deelnemers in beschonken toestand getoond. 'Je moet uitkijken met wat je laat zien, want het kan zowel voor als tegen je werken'.
Volgens de sprekers is het belangrijk dat je als werkzoekende zelf controle houdt over het beeld dat je uitstraalt. Maar het wordt pas personal branding wanneer je actief aan dat beeld werkt. Zorg dat je eruit springt, luidt het devies.
Recruiters
De bedrijven die aanwezig zijn op de Career Day denken echter verschillend over het belang van personal branding, zo blijkt uit een kleine rondgang. Volgens de recruiters is het vooral bij marketingfuncties belangrijk om je van anderen te kunnen onderscheiden. De vijver om uit te vissen is voor commerciële functies vrij groot en daarom is het belangrijk dat je ook jezelf goed kunt verkopen. 'De basis is de opleidingsachtergrond, maar iemand moet vooral commercieel zijn aangelegd', aldus een recruiter van ADM Europoort, een bedrijf dat is gespecialiseerd in de verwerking van oliehoudende zaden. Om de geschiktheid van sollicitanten te bepalen vinden vaak meerdere gesprekken plaats en worden kandidaten onderworpen aan een psychologische test.
Inhoud voorop
De recruiter van Cargill, een handelsfirma in agrarische grondstoffen, is minder enthousiast over personal branding. Ze werken liever met 'harde criteria'. 'Je kunt nog zoveel aan personal branding doen, maar als het profiel niet overeenkomt houdt het op'. Het valt hem overigens op dat sollicitanten zich in deze tijden van crisis soms weinig aantrekken van profieleisen. Zo reageerden enkele Grieken onlangs op een managementfunctie waarvoor de Nederlandse taal als vereiste was gesteld.
Bij Koppert wordt vooral naar de inhoud gekeken, dus daar kom je er met alleen een vlotte babbel niet in. Wageningse studenten zijn geliefd bij het biologische gewasbeschermingsbedrijf: 'De studenten staan dichter bij de praktijk van het boerenbedrijf en zijn minder fundamenteel georiënteerd'.
De eindconclusie: personal branding kan geen kwaad, zeker niet voor commerciële functies. Maar het is zeker geen wildcard voor topbaan, want uiteindelijk kijken de meeste bedrijven wel degelijk ook áchter het etiket.  

Re:ageer