Pech voor Anna op Paralympics

Diskwalificatie, een valpartij. De Paralympische Spelen in Sotsji verlopen voor de Wageningse studente Anna Jochemsen niet zoals ze had gehoopt. Een plek op het podium heeft ze tot dusver niet weten te veroveren.
Linda van der Nat

Tijdens haar eerste afdaling op zaterdag werd de studente Voeding en gezondheid gediskwalificeerd. De Wageningse alpineskiester miste een poortje en kwam niet in de uitslagenlijst voor. ‘Om te janken… dus dat heb ik ook gedaan’ twitterde ze na haar diskwalificatie. Ze had zich haar paralympisch debuut anders voorgesteld. ‘Ik wilde de bochten scherp aansnijden, omdat ik daar in de training veel tijd liet liggen. Ik zag te laat dat ik die bocht té scherp aansneed en aan de verkeerde kant uitkwam. Dit is een worst case scenario’, aldus een balende Jochemsen op de website van NOC*NSF.

Ook de afdaling op dinsdag 11 maart verliep voor Anna dramatisch. Tijdens het tweede deel van de Supercombinatie, de slalom, kwam ze vlak na de start ten val. Ze kon haar race niet afmaken. Het eerste deel, de Super G, was door het slechte weer afgelast. De Rosa Khutor-piste was gehuld in dichte mist, waardoor het zicht voor de skiërs onvoldoende was. Het eerste deel van de Supercombinatie wordt morgen ingehaald, maar het is nog onduidelijk wanneer.

Het enige succesje dat Anna tot nog toe wist te boeken, was een zesde plek bij de Super G op maandag 9 maart. Op zich een mooi resultaat voor de debutante, maar toch stond ze met een dubbel gevoel aan de finish. ‘Ik baal ervan hoe ik dingen heb aangepakt,’ aldus Anna op de website van paralympischespelen.nl. ‘Een zesde plaats is goed voor mij, maar het tijdsverschil met nummer één is te groot. Ik zag de eerste skiër de finish niet halen, daardoor heb ik het te voorzichtig aangepakt. Maar dat was niet nodig.’

Anna komt nog uit op vrijdag 14 maart, op de slalom, en op zondag 16 maart, op de reuzenslalom.