‘Pas op voor dieven op de campus’

Er worden de laatste maanden geregeld spullen gestolen in en rond onderwijsgebouwen op de campus. Dat blijkt uit cijfers van de Wageningse politie en verhalen van studenten. Locatiemanager Ludy Zeeuwen van Forum denkt dat er sprake is van een toename. Ze raadt studenten aan om voorzichtig te zijn.
Luuk Zegers,Konstantina Togka

Waarschuwing op een informatiescherm in Forum. © Luuk Zegers

In de eerste maanden van 2018 is er bij de Wageningse politie aangifte gedaan van diefstal van vier laptops, zes fietsen, een portemonnee en een mobiele telefoon op de campus. In werkelijkheid zijn er waarschijnlijk meer spullen ontvreemd, denkt Zeeuwen. Ze heeft de indruk dat er niet altijd aangifte wordt gedaan.

Vooral Orion en Forum, beide vrij toegankelijk, lijken populair bij dieven. De gemelde diefstallen van de laptops, portemonnee en telefoon vonden in deze gebouwen plaats. De fietsen werden gestolen bij Atlas, Helix en Axis.

Even naar de wc

‘Studenten die op rustige plekjes werken, denken dat ze hun laptop wel even kunnen laten liggen’, vertelt Zeeuwen. ‘Ik snap dat ook wel, als je even naar de wc moet of even pauze wilt nemen. Maar als je dan drie kwartier weggaat en je laptop zo achterlaat, met je masterscriptie erop en geen back-up, dan kunnen er vervelende dingen gebeuren.’