Wetenschap - 8 februari 2010

PH-WUR 'landt' op de campus

1

Nee, het was geen noodlanding bij Atlas. De Sky Arrow 650 kwam niet via de lucht, maar over de weg. Netjes met de auto. Het kleine vliegtuigje deed vandaag even de campus aan. Voor de show.

In de neus van het vliegtuigje zitten dure apparaten om CO2, temperatuur en windsnelheid te meten.
De PH-WUR was de openingsact van de leerstoelgroep Earth System Science and Climate Change voor het werkbezoek van de Raad van Bestuur. ESS-CC beschikt sinds 2007 jaar over het vliegtuigje. De vliegmachine is een belangrijke pion in het  klimaatonderzoek.
Daartoe is de Sky Arrow volgestopt met allerlei apparatuur, legt promovendus Olaf Vellinga uit. Hij bewaakt met name de neus van het vliegtuigje angstvallig. Daar zitten de duurste spullen, legt hij uit. 'Die neus is meer waard dan de hele rest van het vliegtuig bij elkaar.'
Laag vliegen
Afblijven dus met die handjes. In de neus wordt onder andere de CO2-stroom gemeten. In feite draait het daar allemaal om. Het vliegtuig moet vooral veel informatie verzamelen over de CO2-uitwisseling tussen de grond en de atmosfeer boven stad, land en kust. En dat allemaal het liefst zo dicht mogelijk bij de grond, want dat levert volgens Vellinga een zo gedetailleerd mogelijk beeld van de CO2-huishouding op. De PH-WUR heeft daarom speciale toestemming om op zestig meter te vliegen.
H-index
Het is de eerste keer dat de Raad van Bestuur de nog jonge klimaatclub van ESG bezoekt. Hoogleraar Pavel Kabat legt later in het warme Forum prachtige rapportcijfers van zijn groep op  tafel. Een flinke omzet (5-6 miljoen per jaar, waarvan 70 procent extern geld), een paar honderd publicaties per jaar en een forse toename van het aantal studenten. En met de kwaliteit zit het ook allemaal wel goed, getuige de groeps-h-index van 26 van de onderzoekers.
Vleugellam
In de vrieskou buiten waakt Vellinga intussen over 'zijn' vliegtuigje. Het apparaat is 's ochtends in alle vroegte van de thuisbasis op vliegveld Teuge gehaald. Per trail, achter een auto, vleugellam en staartloos. De vleugels zijn er op de campus weer aangeplakt. In de loop van de middag gaat de PH-WUR weer terug naar de stal.

Re:acties 1

  • J Ron van Ingen

    Op 60 meter hoogte ( slechts 200 ft) is gevaarlijk. Overal !!!! Buiten bebouwd gebied liggen sloten die daqn dodelijk worden, boven bebouwing behoeft geen uitleg. De moter etc. mag dan met dubbele ontsteking zijn uitgerust etc, als er wat aan de hand is, kan de vlieger geen kant op en is het mogelijke slachtoffer op de grond ook kansloos.
    De deskundigheid van de "deskundige" die deze vergunning heeft verleend heeft staat bij deze beslist ter discussie. Het is levens gevaarlijk voor de vlieger en alles wat hij gaat raken bij een motor storting. Vandaag 17-04 -2020 om 12,13 uur vloog hij op ca. 100 ft voor de derde keer binnen een korte periode over mijn huis en bedrijfsgebouw. Hekendorperweg 41 , Oudewater.
    Zelf heb ik richting 1000 vlieguren op machines onder de 2 ton. Heb opleiding B2/B1 , IR, Multy engine en VO. Kortom genoeg om dit gefundeerd te kunnen stellen.
    Mooi vliegtuigje maar graag naar de 500 ft.

    Reageer

Re:ageer