Student - 30 november 2011

Overal je naam op

Ik zag laatst iemand met een rode wollen muts met heel groot Codon erop. Studentenclubs focussen op al de verkeerde dingen.

Blogger_YK.jpg
Het komt voort uit dezelfde drang die ertoe leidt dat men zijn naam in de sneeuw pist: iedereen is zichzelf aan het verkopen. Op Facebook kwam er een filmpje langs van een dispuut van KSV. Het zag er best goed uit dus ik neem aan dat kosten noch moeite gespaard werden. Ik vroeg waarom. 'Ja euh, dan genereren we wat meer naamsbekendheid onder de eerstejaars.' Het dispuut had een massamediastrategie toegepast om een groep van honderd mensen te bereiken.
Binnen mijn bestuur is het staande grap om bovenaan de prioriteitenlijst te zetten dat er pennen moeten komen met ons logo erop. Eens maakte de secretaris een vuist voor dergelijk promotiemateriaal omdat het niet professioneel stond op de infomarkt om geen eigen pennen te hebben. Met een ledenbestand van dertig en geringe cash flow besloten we uiteindelijk, na enig gemor, dat het aanpakken van maatschappelijke vraagstukken een hogere prioriteit heeft dan je logo op je schrijfgerei.
Wageningen wordt gekenmerkt door een overaanbod aan studentenverbanden met bedenkelijk bestaansrecht. Het loopt de spuigaten uit.
Iedereen schreeuwt om het hardst 'wel komen hè!' Als je even doorvraagt merk je dat veel clubs echt kut georganiseerd zijn en dat het matige succes volledig aan hun eigen amateurisme te wijten is. Ik kreeg net van mijn studievereniging een weekmail die begon met 'As days sometimes suck, so do weekmails. I am sorry, but there are not a lot new events coming up.' Wil je dat ik het lees of niet!? En maar FOS (financiële ondersteuning studenten) opslurpen en vrijwilligers misleiden met een lang  Curriculum Vitae en irrelevante werkervaring. Studieverenigingen in andere steden zijn vaak veel groter. In Eindhoven hebben ze allemaal een hok met een barretje waar de leden lekker kunnen zuipen. Loopt als een trein. Die Brabanders begrijpen precies waar vraag naar is.
De grap is dat ik er zelf ook ingetuind ben. Ik heb met veel pijn en moeite een denksportclub opgericht binnen Ceres die nog steeds bestaat. Behalve dat ik er nog graag heen ga is daar alles wel mee gezegd. Omdat diezelfde club honderd jaar geleden ook al eens was opgericht heb ik het twintigste lustrum georganiseerd. Een berg werk waar je 'u' tegen zegt resulteerde in het fiasco van de eeuw.
Mijn advies: lekker op je bek gaan, daar leer je van. Maar wacht alsjeblieft met marketingcampagnes tot je iets hebt dat het aanbieden waard is.

Re:ageer