Column
AID

Over keuzestress en de beste tijd van je leven

De AID zit vol met promotieclichés. Op de eerste dag krijg je zo’n knullig tasje vol met informatie en de rest van de introductiedagen volgen nog veel meer stickers, flyers, pennen, petjes en folders. Behalve fysiek promotiemateriaal krijg je ook de nodige introductiepraatjes, rondleidingen en feestjes aangeboden. Kortom: je zult overspoeld worden met informatie over…
Geert van Zandbrink

Alle studie-, sport- en studentenverenigingen laten zich van hun beste kant zien. Waar je ook komt, overal staat ‘de beste tijd van je leven’ op je te wachten. Het klinkt allemaal heel verleidelijk; de beste tijd van je leven, dat wil iedereen wel. De vraag is: wat is er waar van al die mooie verhalen? Als je door alle promotie heen kijkt, zul je zien dat de clichés waar zijn. Je hebt inderdaad ultieme vrijheid en er zijn volop kansen om de tijd van je leven je hebben. Waarmee al die promotie je wat minder helpt, is de verantwoordelijkheid waarmee jij opgezadeld wordt om meteen allerlei keuzes te gaan maken. Een last, maar ook een kans.

De eerste stap voor een leuk studentenleven in Wageningen is om in die introductieweek volop te genieten van alles wat er voor je georganiseerd is. Vervolgens gaat het om je voorkeuren en om de balans in je leven. Tuurlijk, je bent hier om te studeren en dat moet je zeker niet vergeten. Maar wat je nog meer niet moet vergeten, is dat je studententijd vol zit met kansen die je maar eens in je leven krijgt. Je studie is officieel gemaakt voor maandag tot en met vrijdag, van half negen tot een uur of vijf. In praktijk zul je die uren waarschijnlijk lang niet altijd volmaken, zeker niet als je een zogenaamd ‘Lebolife’ geniet op de Leeuwenborch, zoals ik.

Het eerste jaar van je studentenleven laat zich verder het best beschrijven door de twee woorden ‘geleefd worden’: er gebeurt zó veel dat het niet bij te houden is. Met een beetje geluk ga je uit huis bij je ouders en kan je je leven inrichten zoals jij het wilt. Daarbij horen verantwoordelijkheden – je moet opeens zelf eten op tafel krijgen en bedenken dat je bed eens in de zoveel tijd een wasbeurt nodig heeft – maar bovenal heel veel vrijheid.

Als ik opnieuw eerstejaars was en in jouw schoenen zou staan, dan zou ik in ieder geval íets gaan ondernemen naast je studie. Ga sporten, word lid bij een studenten- of studievereniging of zoek een baantje. Zoek een leuk huis, ga muziek maken of misschien past iets als Integrand of AIESEC bij jou. En er zijn nog veel meer dingen, waarvan ook ik geen weet heb. Je zult zien dat er van alles voorbijkomt. Probeer het gewoon, kijk wat je leuk vindt. Stoppen kan altijd nog.

Omdat ik stilzitten vreselijk vind, ben ik dingen gaan doen die ik leuk vind. Ik ben in een actief huis gaan wonen, ben lid geworden van een studentenvereniging, schrijf stukjes voor de Resource en werk op de universiteit als studentenassistent. Het is maar een greep uit de mogelijkheden. Iedereen kan bij wijze van spreken zijn eigen ‘pakket’ samenstellen. Het is aan jou wat jij kiest.

Een veelgestelde vraag is: moet ik dan bij een studentenvereniging? In de AID zie je hoe belangrijk studentenverenigingen zijn in de studentencultuur van Wageningen. In vergelijking tot andere steden kiezen daarom relatief veel mensen voor een vereniging. Mijn ervaring is dat het vooral in het begin van je studentenleven een portaal is waar je in een razend tempo heel veel mensen leert kennen, waarvan je je hele studententijd kan genieten. Daarnaast heb je als lid veel meer mogelijkheden om actief te worden naast je studie, omdat verenigingen ontzettend veel organiseren.

Je kunt je eerste jaar maar beter in volle glorie over je heen laten komen. En bekijk dan wat jou aanspreekt. Niets moet, alles mag, maar mijn advies is: doe in ieder geval iets. Word gefeut. Probeer zwerkbal. Ga klimmen. Plan een reis. Neem wietplanten. Adopteer een kip. Voor mijn part ga je stukjes schrijven voor de Resource. Je studententijd is een periode waarin jij meer dan ooit aan zet bent. De mogelijkheden zijn eindeloos, maar blijf in ieder geval niet stilzitten.

Je studententijd is een periode waarin jij meer dan ooit aan zet bent

Geert van Zandbrink is bachelorstudent Economie en Beleid. Tijdens zijn eerste jaar werkte hij naast zijn studie aan zijn schrijversdebuut: ‘Linea Recta naar het eind van je Latijn (en een beetje Grieks)’. Voor Resource blogt hij over het Wageningse studentenleven.