Opwarmen voor het nieuwe jaar

Het was er weer eentje voor in de boeken: de AID 2012. Een recordaantal van 1638 eerstejaars dompelden zich onder in het Wageningse studentenleven. Een impressie van een bloedhete, overvolle week.

Campus Games

De eerste dag van de AID staat traditiegetrouw in het teken van de Campus Games. Met allerlei bizarre spelletjes leren de kersverse Wageningers elkaar kennen. Het is ook de vuurdoop van het AID-bestuur, dat het hele jaar naar dit moment heeft toe geleefd en gewerkt. Gelukkig gebeuren er geen grote ongelukken deze eerste dag. ‘Ik ben vooral bezig met het herenigen van verdwaalde AID-lopers met hun mentorfamilie’, aldus AID-bestuurslid Elyn den Hollander.

Straattheater

Een jonge vrouw, wandelend op een reusachtige wereldbol. Een man, behangen met nauwkeurig gestemde toeters, elk denkbaar deuntje spelend. Goochelaars, clowns, acrobaten. Er is elk jaar weer genoeg te zien tijdens het straattheaterfestival. Niet alleen studenten, maar ook Wageningers en mensen uit de omgeving van de stad komen dan naar het centrum van Wageningen. Wel jammer dat het zicht door die mensenmassa niet overal even goed is.

Sportdag

Uit een kleine peiling van Resource blijkt dat de eerstejaars tijdens de sportdag het minste plezier hadden. Het was geen weer om lekker actief bezig te zijn. In Wageningen tikte de thermometer de 37 graden aan. De sprinklers na afloop van al die fysieke ellende maakten echter een hoop goed.

Infomarkt?

Folders, brochures, pennen, gratis cursussen, kauwgum, condooms, zonnebrand. Het is weer ouderwets gadgets verzamelen op de informatiemarkt. Wageningse studenten- en andere clubs, bedrijven, ngo’s en zelfs knappe brandweermannen en politieagenten wachten de eerstejaars op in het Arboretum met allerhande goodies. Resource deelde zo’n duizend condooms uit. Sexy times!

Biercantus

Vorig jaar eindigde de Biercantus nog voortijdig toen een onverlaat een teil water leeg kiepte over de muziekinstallatie. Dit jaar gaat het er een stuk gemoedelijker aan toe. Netjes blijven de eerstejaars zitten wanneer ze moeten zitten, gaan ze staan wanneer ze moeten staan, en ach… Het is zo warm dat een nat pak bij een foute handeling eigenlijk heel erg welkom is.

Eindfeest

De hele week staat ‘s avonds in het teken van feesten. Tot diep in de nacht dansen op het dubstepfeest bij Unitas of lekker de verkoeling opzoeken tijdens het zwembadfeest van Ceres. De Wageningse nachten zijn deze week lang, langer, langst. Tegen het einde is de meute nog maar moeilijk in beweging te krijgen, zo merken The Hype en Handsome Poets tijdens het muziekfestival. Deze bands treden op tijdens het eindfeest, in de grote tent op het grasveld tussen Forum en Atlas. De eerstejaars aan het dansen krijgen, dat lukt eigenlijk alleen Shantel met zijn balkanbeats. Maar liefst twee keer komen ze terug voor een toegift. Daarna kunnen de eerstejaars er weer tegenaan. Of, zoals aankomend KSV-lid Max zegt: ‘Straks naar de studentenverengingen. Dan gaat de avond echt beginnen.’