Organisatie - 1 januari 1970

Optimisme bij plantenwetenschappers

De vlag hangt nog niet uit, maar de resultaten van een advertentiecampagne op internet stemmen dr Arjen Schots, onderwijscoördinator van Plantenwetenschappen ‘hoopvol’. Ook de voorlichtingsdagen stemden optimistisch.

De opleiding Plantenwetenschappen ziet jaar na jaar het studentenaantal dalen. Dit jaar werd een dieptepunt bereikt met slechts vier nieuwe studenten voor het BSc-programma. De opleiding probeert daar met een reclamecampagne wat aan te doen.
De campagne, waarin op plantenpinnen zes trefwoorden over de opleiding staan, moet scholieren duidelijk maken dat de opleiding geen gemankeerde vorm van biologie is. ‘Scholieren lijken te denken dat wij een opleiding biologie zijn, maar dan alleen gericht op planten. Maar dat is natuurlijk niet zo. Wij richten ons nadrukkelijk op toepassing van kennis. Voor de Nederlandse economie is dat mega-belangrijk. Dat blijkt ook uit de verkiezing als belangrijkste gebied in de Nederlandse economie door het innovatieplatform van Food en Flowers. Met de campagne willen we scholieren een beter beeld geven van wat de opleiding te bieden heeft.’
En dat lijkt te lukken. Een reclamecampagne op internetsites waarop veel scholieren komen, lokte 24000 bezoekers naar de site www.plantenwetenschappen.nl. En op de voorlichtingsdag van zaterdag 20 november boden de collegezalen voor aankomend plantenwetenschappers een minder troosteloze indruk dan vorig jaar. ‘We zijn er nog niet, maar toen zaten er vijf mensen in de zaal, nu twintig. Dat gaat in ieder geval de goede kant op.’ / KV

Re:ageer