Student - 23 maart 2015

Opinion poll on the escalator

tekst:
Carina Nieuwenweg,Koen Guiking

Voting booths weren’t the only place a vote could be cast on Wednesday 18 March. The escalator in the Forum was another voting venue. Not for a political party but whether resits should be allowed for exams that have already been passed.

Foto: Aart-Jan van de Glind

The present situation is that exams for which a pass has been achieved cannot be retaken. Some students would like that opportunity very much, because they’d really like the highest grade possible. The Student Council polled whether this wish is widely shared.

At the foot of the escalator students were given a piece of paper with the question, ‘If you had the chance, would you retake an exam you had already passed?’ At the top of the stairway 201 students deposited their papers in the ‘yes’ box and 166 students voted ‘no’. The Student Council has yet to decide what it is going to do with the result. So council member Karel Brasser describes the event not as a ‘referendum on the escalator’ but as a survey. Resource too gauged voter reactions. ‘I think that the opportunity should be available to bump up a grade if you get a pass. Because sometimes an internship or a certain Master’s requires a high average,’ said Astrid Berndsen, first-year International Land and Water Management.

On the website the subject has prompted heated debate. Lecturer Bas van Vliet, for instance, says that he is ‘certainly not’ thrilled at the prospect of having to mark yet more retakes. ‘You either prepare well or you don’t. If you don’t, you should be jolly pleased with a six.’ Others think that ambitious students should be encouraged to have another chance of getting an eight. ‘At present some students are disenrolling for exams or deliberately getting a really low grade so that they can sit the retake. Prominent figures in education policy are calling for the culture of scraping a pass to be stamped out and that’s exactly why absurd rules like this need to be changed.’


Reacties 7

  • Klaas Swart

    Stel we zouden herkansing van een voldoende toestaan, dan moeten er nieuwe extra voorwaarden komen:
    - laatst gescoorde cijfer telt
    - Cum Laude: uitsluitend als alle vakken in één keer zijn gehaald.

  • JKD

    @ JH
    Je doet nu alsof het met één of twee extra tentamen mogelijkheden het plots ontzettend makkelijk is om een 8 te halen. Dat is natuurlijk onzin.

    Op dit moment is het zo dat sommige studenten zich uitschrijven of expres een ontzettend laag cijfer halen. Om dan vervolgens voor de herkansing te gaan. Volgens jouw logica zouden deze studenten cum laude meer verdienen en een betere prestatie neerzetten dan studenten die de eerste keer een 6 of 7 halen en de tweede keer een 8. Opnieuw onzin.

    Juist omdat prominente figuren in het onderwijsbeleid roepen dat we van de zesjescultuur af moeten, moeten dit soort kromme regelingen recht getrokken worden. Dat betekent ambitieuze studenten aanmoedigen om na een 6 of 7 toch voor die 8 te gaan. En niet aanmoedigen om ‘dan maar expres een onvoldoende te halen’.

    Verder sluit ik me volledig aan bij Calculerende student. Er zouden andere maatregelen moeten komen om de nakijk werkdruk van docenten te verlagen. Ik denk dat docenten nog altijd liever een extra tentamen nakijken van een ambitieuze student dan voor de derde keer een tentamen van een luie student die amper het vak heeft gevolgd en op goed geluk voor de vijf gaat.

    Daarom zou er wat mij betreft een ondergrens moeten komen. Lager dan een 3 of 3.5? Vak opnieuw.

  • Calculerende Student

    Waarom studenten die voldoende gescoord hebben en ambitieus zijn een kans ontnemen op een betere score, terwijl studenten die een onvoldoende halen deze kans wel hebben?

    Natuurlijk is herkansen niet ‘prijzenschieten’: docenten hebben wel wat beters te doen met hun tijd en dit heeft weinig met een "academische geest" te maken. Hier zouden eens restricties voor verzonnen moeten worden: laatste cijfer telt, cijfer onder de 3 = vak opnieuw, max. 1 herkansing etc.

    De praktijk leert dat het huidige systeem ook al veel weg heeft van prijzenschieten. Je hoort vaak dat de slecht voorbereide doch ambitieuze student zich nu al doodleuk voor het tentamen uitschrijft, zich “ziek meldt” of bewust een dikke onvoldoende scoort op het tentamen, om zo alsnog een hertentamen te kunnen doen.

    • Bedenksel

      Om maar een dode thread te doen herleven;
      Helemaal mee eens het doet mij balen van een voldoende wanneer ik ziekig alsnog naar een tentamen ga en mijn essay/presentatie cijfer van een 8.5 verniel door een zesje te halen waar als ik net geluk! had gehad ik met een onvoldoende had kunnen herkansen. Ik ga in het vervolg in ieder geval niet naar tentamens wanneer er twijfels zijn over mijn optimaal presteren. (wel goed voor de werkdruk van docenten natuurlijk)

  • Patrick Jansen

    Helemaal eens met Bas van Vliet en JH! Verder verruimen van de herkansingsmogelijkheden heeft voordelen voor werkdruk noch kwaliteit.

  • JKD

    @JH Wanneer iemand een zes overdoet om cum laude te slagen dan zegt dat toch dat je ontzettend veel doorzettingsvermogen hebt? Iedereen heeft zijn dag wel eens niet en een tentamen is een momentopname. Toch super wanneer een student weet dat hij/zij beter kan er dan ook voor gaat? Bovendien kun je afspreken dat je laatst behaalde cijfer telt.

    Ik denk dat er andere manieren zijn waarop je docenten kunt ontlasten wat betreft hertentamens. Doe dan liever iets aan studenten die amper een 3 halen en zich vervolgens inschrijven voor een hertentamen om dan opnieuw een 3 te halen. Leg daar dan de grens: herkansen alleen boven de 3. Anders het vak opnieuw volgen.

    • JH

      @JKD

      Iedereen z'n eigen mening, maar ik denk dat wij fundamenteel verschillende opvattingen hebben over de "academische geest". Cum laude is een extra eer voor iemand die zich onderscheidt qua prestaties, niet een prijs voor de student die meer tijd en geld heeft om tentamens maar over te blijven doen, omdat 'ie "zijn dag niet had".
      Ja, een tentamen is een momentopname. So what? Wat een dooddoener. Je moet zorgen dat je er klaar voor bent als het erom gaat. Een sollicitatiegesprek, een CITO-toets of een IQ-test mag je ook niet overdoen.
      Als iedereen maar zijn cijferlijst kan opleuken, kost dit de belastingbetaler onnodig veel geld, de docenten onnodig veel tijd en brengt het onherroepelijke schade toe aan de reputatie van een universiteit.
      Ben je toevallig een HBO doorstromer? Niets mis mee, maar zo klink je een beetje.

  • Bas van Vliet

    Als docent zit ik zeker niet te wachten op het nakijken van nog meer hertentamens. Je bereid je goed voor of niet. Zo niet, dan moet je erg tevreden zijn met een 6.

  • JH

    Ja hoor es, een tentamen is om je kennis te testen. De uni is geen playground waar je lekker door kan klooien totdat je je gewenste cijferlijstje bij elkaar hebt. Als het zo zou werken heeft cum laude geen enkele waarde meer. Dat is dus reden genoeg hier tegen te zijn. Daarbij hebben docenten echt wel wat beters te doen dan voor de 5e keer jouw tentamen na te kijken in de hoop dat je dan wel je 8 hebt..


Re:ageer