Op naar Milaan met tempeh-drankje

De commercial voor hun tempeh-drankje is af en alle documenten zijn ingestuurd naar de jury. Op 5 en 6 oktober staan zes Wageningse studenten met het door hun ontwikkelde product in Milaan in de Europese finale van de EcoTrophelia.
Koen Guiking

Voor de wedstrijd moeten studenten niet alleen een nieuw levensmiddel ontwikkelen, ze moeten ook nadenken hoe ze het aan de man brengen. Maandenlang kwamen de zes studenten vier á vijf uur per week samen om een proces te bedenken voor de productie van hun drankje Temphtation. Ook deden ze sensorische tests, voerden ze literatuurstudies uit om de nutritionele waarde van hun product aan te tonen, maakten de verpakking, bedachten een marketingstrategie en schreven een financieringsplan.

De Nederlandse voorrondes won het Wageningse team met overtuiging. Twee van de drie deelnemers aan de AgriFoodTop in juni stemden voor dit Wageningse team. De vijf Indonesische en ene Duitse student kregen de prijs toen uitgereikt van Henk Kamp, minister van Economische Zaken. ‘We wisten niet wie hij was’, zegt team captain Marie Luise Puhlmann. ‘Wel dat het een belangrijke man was, want op die top waren allemaal belangrijke mannen, maar pas toen hij later als spreker werd aangekondigd beseften we dat het de minister was geweest die na onze presentatie zijn duimen naar ons omhoog stak en die ons later de prijs overhandigde.’

Temphtation is gemaakt voor de Aziatische markt. Dat blijkt ook wel uit de commercial die de studenten maakten.

Even naar de reclame…

Tempeh, gemaakt van gefermenteerde sojabonen, wordt al veel gebruikt in de Aziatische keuken, wisten de vijf Indonesische teamleden. ‘Omdat de bonen gefermenteerd zijn, kunnen de nutriënten beter worden opgenomen’, verkoopt Marie-Luise het product. ‘En het is ook duurzamer, want de hele boon schijnt gebruikt te worden, ook de schil.’ Dat soort claims moeten natuurlijk wel onderbouwd worden. Op basis van literatuur uit Indonesië hebben de studenten dat ook gedaan.

In het lab maakten de studenten hun alternatief voor een zuiveldrankje in vier verschillende smaken. En bij FrieslandCampina deden ze de sterilisatie, waardoor het product langer houdbaar blijft. ‘Die apparatuur hebben we niet op de universiteit’, verklaart Marie-Luise. Ook met andere bedrijven waren er goede contacten. Zo leverde Vida gratis tempeh en stelde International Flavours and Fragrances Inc. de smaakstoffen ter beschikking.

Wageningen University gooit elk jaar hoge ogen op de EcoTrophelia. In 2013 won een Wagenings team de tweede prijs met chocolademelk van quinoa en in 2012 won wageningen University zelfs de eerste prijs met een vleesvervanger van gefermenteerde lupine en haver. ‘Het team dat toen won bestond volledig uit Indonesische studenten. Zij maakten tempeh van lupine, in plaats van van soja’, vertelt Marie-Luise. Dat verklaart ook waarom er nu weer veel Indonesiërs in het team zitten. ‘Indonesische studenten in Wageningen worden altijd begeleid door ouderejaars. Die delen hun ervaringen.’ Daarbij horen dus ook de verhalen over de het succes op de EcoTrophelia.

Winnaars in 2012