Studentenleven

Op avontuur naar de Oriënt

Nog duizend euro moet Anika Oppermann binnenhalen, voor ze op 27 april naar Jordanië vertrekt. De Duitse promovenda doet mee aan de Allgäu-Orient Rally. In twintig etappes rijdt ze met haar vader naar Amman.

Drie weken en 7000 kilometer is ze straks onderweg, in een route langs Kosovo, Israël en Palestina. Anika heeft veel redenen om mee te doen. ‘Het is gezellig en goed voor de band met mijn vader. Verder is het één groot avontuur, en ik wil bijdragen aan een beter begrip tussen culturen.’ De auto is inmiddels voorzien van een bed in de achterbak en een grote bak op het dak. ‘Daar stoppen we zo veel mogelijk spullen in die we onderweg weggeven’, vertelt Anika. Als onderdeel van de rally moeten deelnemers namelijk opdrachten uitvoeren. Anika gaat langs bij een school voor Roma-kinderen in Kosovo, neemt een instru­ment mee voor een Turkse muziekschool en smokkelt een boom mee om in Istanbul te planten. De tocht zal zeker zesduizend euro kosten, waarvan Anika en haar vader de helft via sponsoring willen binnenhalen. In Jordanië wordt de auto geveild voor een goed doel. Twee weken geleden verkocht ze baklava bij het Biotechnion, en mensen mochten voor twee euro hun handtekening op de auto zetten. Meer sponsors zijn welkom. Behalve geld zijn donaties voor de basisschool ook welkom. Pennen, potloden, schriften, sportspullen, kinderkleren. Wil je meehelpen, kijk dan op www.flying-ratites.de.