Organisatie - 15 februari 2007

Ook heel belangrijk

‘Ik maak me zorgen’, zegt Bert Urlings.
De bijzondere hoogleraar en bestuurder van grootslachter Dumeco zet zijn tanden in een stuk leverworst, en kijkt onderwijl met een roofdierenblik naar rector Martin Kropff.
‘Je studenten beschadigen het imago van Wageningen’, zegt Urlings. ‘Daar moet je iets aan doen.’
Kropff, een schijfje komkommer tussen duim en wijsvinger, kijkt wanhopig om zich heen. Recepties zijn leuk, maar dan moet Aalt Dijkhuizen wel in de buurt blijven.
‘Studenten hebben een centrale plaats in Wageningen UR’, zegt Kropff. ‘Maar dat heeft het bedrijfsleven natuurlijk ook.’
‘En daarom mogen jouw studenten loeien dat er paardenvlees in frikandellen zit’, zegt Urlings. ‘O wat erg. Er zit paard in mijn kroket. Moeten ze eens in China gaan kijken. Daar eten ze alles wat beweegt. Bij voorkeur als het nog beweegt.’
‘Voedselproductie is een speerpunt van Wageningen UR’, probeert Kropff. ‘Net als dierenwelzijn. Daarom bevorderen wij de samenwerking tussen biologen en ontwerpers van…’
‘Wageningen laat zich voor het karretje spannen van Wakker Dier, Martin. Die paarden hebben een uitstekend leven gehad. Hebben hun hele leven mogen dartelen in Zuid-Amerikaanse natuurgebieden.’
‘Natuur is natuurlijk ook heel belangrijk’, zegt Kropff. ‘Misschien moet de vleessector dat aspect communiceren naar de consument.’
Glazig kijkt Urlings Kropff aan.
‘In reclamespotjes of zo’, licht Kropff toe.
Voor zijn geestesoog ziet Urlings een met bloed besmeurde Cora van Mora over de pampa’s struinen, met een dubbelloops vurend op wegvluchtende paarden.
‘Ik vraag me af in hoeverre de consument openstaat voor die boodschap’, zegt Urlings.
Kropff doet zijn mond open, maar valt stil. ‘Consumenten zijn ook heel belangrijk’, had hij willen zeggen.
‘Alles goed?’, vraagt Urlings.
‘Ik had zojuist een déjà vu’, antwoordt Kropff.
‘Heb ik ook wel eens’, zegt Urlings. ‘Doodeng.’

Willem Koert

Re:ageer