Organisatie - 27 maart 2014

Ook een MOOC?

tekst:
Rob Goossens

Wageningen stapt in de Massive Open Online Courses (MOOC’s), zo kondigde rector Martin Kropff onlangs aan. Afstandsonderwijs via internet kan duizenden nieuwe studenten opleveren. Maar zijn dat eigenlijk wel echte studenten? Wat vinden we in Wageningen van MOOC’s?

Illustratie: Na de juichende verhalen van de afgelopen jaren over de MOOC’s, circuleren op internet inmiddels ook de nodige kritische reacties over het nieuwe onderwijsconcept.

lena Andreou

Student Biotechnologie uit Cyprus

‘Een leuk idee, hoewel ik niet zeker weet het ook in mijn opleiding goed toegepast kan worden. Bij ons doen we veel experimenten en praktische opdrachten, dat gaat natuurlijk lastig via internet. Maar bij andere vakken, sociale studies bijvoorbeeld, is het misschien gemakkelijker realiseerbaar. Je kunt ook aan combinaties denken: het ene semester kom je dan naar Wageningen, en het andere kun je thuis werken.’

Philippe Puylaert

Analist en practicum begeleider bij Laboratorium voor Microbiologie

‘Geen goed plan. Alle prognoses wijzen erop dat Wageningen University de komende jaren opnieuw een formidabele groei van het studentenaantal te verwerken krijgt. We zullen er alles aan moeten doen om dat op een kwalitatief verantwoorde manier op te vangen. Dus waarom juist nu een compleet nieuwe onderwijsconcept lanceren dat ook veel tijd en inzet vergt? Het zou veel logischer zijn om zo’n project in magere tijden op te pakken. Er is ook niet gezegd: “hier heb je een zak geld om het uit te voeren”, dus waarschijnlijk wordt de onderwijsstaf gevraagd om het er even bij te doen. Mogelijk denken onze bestuurders dat docenten  tijd over hebben, maar dan moet ik ze toch teleur stellen.

Daarnaast twijfel ik eraan of de Wageningse opleidingen wel zo geschikt zijn om in MOOC-vorm aan te bieden. Het praktische deel is gewoon heel groot. Kropff gaf aan dat het afstandsonderwijs aangevuld zou kunnen worden met zes weken praktijkonderwijs per jaar hier op de campus, maar ik geloof niet dat dat voldoende is.’

Marco Malavasi

PhD Landschapsecologie

‘Eerlijk gezegd vind ik dat je als universiteit op z’n minst met MOOC’s moet experimenteren. Natuurlijk is een academie van oudsher een plek om samen te komen, te discussiëren, ideeën te delen. Maar tijden veranderen: mensen ontmoeten en ideeën uitwisselen kan tegenwoordig ook via Facebook. Wel denk ik dat je gebruik moet maken van je beste docenten, wetenschappers met een reputatie, anders zullen studenten snel afhaken. Het contact via internet is toch vluchtiger dan wanneer je fysiek ergens bent.

Of ik vrienden in Italië zou aanraden om Wageningse cursussen via een MOOC te volgen? Als het ze aan tijd en geld ontbreekt zou ik zeggen: moet je zeker doen. Maar als je het je kunt veroorloven kun je beter naar Wageningen zelf komen. Buitenlandervaring is altijd waardevol.’

André Boon

Secretaris examencommissie en voormalig opleidingsmanager

‘Ik vind het zeker de moeite waard om dit soort ontwikkelingen te onderzoeken. MOOC’s bieden volgens mij vooral een goede mogelijkheid om met andere universiteiten internationaal samen te werken. Zelf heb ik in Zuid-Afrika gewerkt aan de University of South Africa. Daar werd toen al stevig geëxperimenteerd met voorlopers van MOOC’s, wat veelbelovende resultaten opleverde. Dat de opleidingen van Wageningen te veel praktijkonderdelen zouden kennen, hoeft geen bezwaar te zijn volgens mij. Als je maar innovatief genoeg denkt. Waarom niet een laboratoriumfaciliteit huren in Hongkong voor Aziatische MOOC-studenten bijvoorbeeld? Die kun je dan bemensen met Wageningse docenten. Het is maar één van de vele mogelijkheden.’

Lukáš Tuma

Erasmusstudent uit Tsjechië

‘Academisch onderwijs gaat ook om samenwerken, discussiëren. Daarvoor heb je toch de samenkomst in een college nodig. Ik ben zelf nu een maand in Wageningen en heb nu al kritischer leren denken. Dat is het waardevolle van ergens fysiek naartoe gaan. Dat wil niet zeggen dat ik MOOC’s afwijs, ik denk dat ze als aanvulling heel nuttig kunnen zijn. Vooral als het gaat om specialistische onderwerpen die goed in je curriculum passen, kan het handig zijn een vak te volgen zonder dat je daarvoor naar een universiteit ver weg hoeft. Maar verder dan dat moet het niet gaan, en van mij mag het aantal credits dat je ervoor krijgt ook lager liggen.’

Annika Rösch

Student Leisure & Environment, uit Duitsland

‘MOOC’s kunnen handig zijn in je studieschema, als je het druk hebt met andere vakken bijvoorbeeld. Je kun zo’n internetcollege dan in je eigen tijd volgen. Toch is het niet echt wat voor mij. De verplichting om naar een college te gaan geeft me de motivatie die ik nodig heb. Ik weet niet of ik bij een internetcollege toch stiekem andere dingen zou gaan doen. Dat speelt waarschijnlijk bij meer studenten, hoewel niet iedereen dat misschien toegeeft.’



Re:ageer