Wetenschap - 25 mei 2018

Ook consument staat niet te springen om kweekvlees

tekst:
Stijn van Gils

De beslissing van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit om kweekvlees nog niet toe te laten, is niet de enige tegenvaller voor het initiatief. Ook consumenten staan kritisch tegenover het concept. Zij hebben twijfels bij de duurzame claims en weten het product niet goed te plaatsen.

© Shutterstock

Dat blijkt uit onderzoek van de leerstoelgroep Marktkunde en Consumentengedrag.

Het eerste commercieel gemaakte kweekvlees heeft Nederland bereikt. Een groepje pioniers had het worstje graag geproefd, maar de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit stak daar een stokje voor. Volgens de overheidsorganisatie moet het product eerst uitgebreide tests ondergaan vanwege de ‘Europese Novel Food Directive’. Daarin staat dat alle voedingsmiddelen die in 1998 nog niet gangbaar waren in Europa, eerst uitgebreide tests op het gebied van voedselveiligheid moeten ondergaan.

WUR-onderzoeker Arnout Fischer van de leerstoelgroep Marktkunde en Consumentengedrag is niet verbaasd. ‘Als de kiwi nu op de markt zou zijn gekomen, was het ook een lastig verhaal. Je ziet dit probleem met meer nieuwe voedingsmiddelen. Ook bij het eten van insecten en eendenkroos speelt het.’ Deze Europese wet kan het volgens de onderzoeker nog best lastig maken om nieuwe eiwitten – eiwitten zijn relatief schaars en er is behoefte aan alternatieven – te introduceren.

‘Droog en taai’
Toch ziet Fischer deze tegenvaller niet als het grootste probleem voor de kweekvleessector. Zijn groep onderzocht de perceptie van consumenten ten aanzien van kweekvlees. ‘Consumenten hebben moeite het te plaatsen. Ze zien deels als vleesvervanger. Daardoor roept kweekvlees vaak associaties op als ‘droog en taai’. Verder zagen we dat vleeseters vaak wat traditioneler zijn ingesteld en daardoor minder geneigd zijn om wat nieuws te proberen. Ethische bezwaren hebben we niet echt gevonden, maar ik moet zeggen, daar hebben we ook niet echt naar gezocht. Consumenten zetten wel vraagtekens bij de duurzaamheid van kweekvlees. De voedingsindustrie heeft in het verleden wel vaker grote beloften gedaan die later tegenvielen.’

De voedingsindustrie heeft in het verleden wel vaker grote beloften gedaan die later tegenvielen
Arnout Fischer

Een ander probleem voor kweekvlees is dat consumenten het steeds normaler vinden om überhaupt geen vlees te eten. ‘Dat is de laatste jaren echt wel veranderd. Het is nu veel gewoner om vleesvervangers te eten die helemaal niet op vlees lijken’, vertelt hij. Ondertussen is techniek achter kweekvlees volgens hem weliswaar snel verbeterd en de prijs sterk gedaald. ‘Maar het is nog steeds te duur en met de techniek achter traditionele vleesvervangers is het misschien nog wel sneller gegaan.’ Fischer doelt daarbij op initiatieven zoals de plantenbiefstuk, waar op dit moment in het project Plant Meat Matters wordt gewerkt. ‘De niche voor kweekvlees wordt dus alsmaar kleiner.’

Uit het Resource-archief: