Wetenschap - 20 september 2007

Online leren helpt stille student

Online samenkomen om te leren heeft voordelen vergeleken met een samenkomst in een klaslokaal. Studenten hoeven bij internetonderwijs niet te reizen, en ze hebben ook meer tijd om na te denken over wat ze tegen elkaar zeggen. Maar ze moeten nog wel leren dat voordeel uit te buiten.
Hossein Mahdizadeh deed onderwijskundig onderzoek naar het gebruik van computerprogramma’s waarmee studenten online samen kunnen leren. De Iraanse promovendus probeerde ‘computer ondersteunde leeromgevingen’ uit bij vijf vakken van de leerstoelgroep Educatie- en competentiestudies. In plaats van in het echt, komen werkgroepen voor die vakken bij elkaar via internet. Net als in het echt, werken ze samen aan teksten, discussiëren ze en stellen elkaar vragen.
Mahdizadeh onderzocht hoe docenten en studenten die online werkgroepen ervaren, en of studenten er beter in leren dan in een klaslokaal. Het interessante van Wageningen Universiteit was voor hem dat er studenten van bijna honderd verschillende nationaliteiten studeren op een multidisciplinaire manier. Juist in die omstandigheden kan online leren voordelen hebben, verwachtte hij.
Dat blijkt inderdaad zo te zijn. Studenten hoeven niet te reizen om bij elkaar te komen, en ze hoeven ook niet op hetzelfde moment te werken. Een voordeel was verder dat alle studenten actief waren in een online omgeving, terwijl in een echte bijeenkomst sommige studenten domineerden en bovendien de docenten meer aan het woord waren. Online leren kan de stille student dus helpen mee te doen.
Bovendien was de kwaliteit van de feedback die studenten elkaar online gaven, beter dan in een persoonlijk gesprek. Dat komt volgens de onderzoeker omdat studenten in een online omgeving meer tijd kunnen nemen om over opmerkingen of antwoorden na te denken. Toch nemen studenten die tijd niet altijd. Ze zijn geneigd om, net als in een echt gesprek, ook online meteen te reageren op vragen of stellingen. Het voordeel van online leren kan dus beter benut worden, concludeert Mahdizadeh, als docenten en studenten goede instructies krijgen over gebruik van het systeem. / Joris Tielens

Hossein Mahdizadeh promoveerde op 14 september bij prof. Martin Mulder, hoogleraar Educatie- en competentiestudies.

Re:ageer