Organisatie - 29 augustus 2016

Online introductie van start

tekst:
Rob Ramaker

Voor de meeste eerstejaars zit de AID er al weer op. Maar vandaag begint nog eens een veertigtal online studenten aan hun introductie. Pardon, de 'onboarding'.

Foto: Reguliere eerstejaarsstudenten maken kennis tijdens de AID (Sven Menschel)

De AID-tent is weer afgebroken, het gemorste bier opgedweild en de slaap ingehaald. Voor alle eerstejaars – en ouderejaars die zich weer jong wilden voelen – is de AID voorbij. Voor alle eerstejaars? Nee, één klein clubje biedt dapper weerstand en begint pas vandaag aan de introductie. Op de campus zul je echter niets merken; deze introductie gebeurt online.

Onboarding, zo noemt Jan-Kees Goud, studentadviseur distance learning, het verwelkomen en wegwijs maken van online masterstudenten. Let wel, deze groep volgt niet vrijblijvend vakken online –zogeheten MOOCs – maar een geaccrediteerde master met bijbehorend prijskaartje. In Wageningen bestaan inmiddels twee van zulke masters. Bovendien is er nog één in voorbereiding.

Verdieping
Bij de lancering vorig jaar begonnen 21 studenten aan de online master Plant breeding. Dit jaar verwacht de opleiding ongeveer hetzelfde aantal. De master Nutritional Epidemiology and Public Health trok vorig jaar 23 studenten en ook hier verwacht opleidingsdirecteur Rolf Marteijn eenzelfde toestroom. Veel van die studenten werken al, bijvoorbeeld bij veredelingsbedrijven, en zien de studie als verdieping.

Natuurlijk kunnen deze studenten niet zomaar een biercantus houden. Daarom stellen ze zich vanaf vandaag in filmpjes aan elkaar voor. Studieadviseur Goud laat enkele voorbeelden van vorig jaar zien. Een Gronings meisje filmt het boerenerf waar ze voor een groot aantal paarden zorgt. Dat is ook meteen de verklaring waarom ze niet naar Wageningen komt voor haar studie. Zelf stelt Goud zich ook informeel voor, met een biertje in zijn hand.

Groepsdynamiek
De meeste digistudenten zijn al wat ouder dan reguliere eerstejaars. Onboarden focust dan ook vooral op de inhoud. Veel tijd wordt besteed het uitleggen van het online onderwijssysteem Blackboard. Hier staan de online modules en instructies. Ook krijgen studenten uitleg over FeedbackFruits. Een soort educatief Facebook waar studenten kunnen overleggen en in groepsverband pdf’s of presentaties kunnen becommentariëren. Zo probeert de opleiding de groepsdynamiek van campusonderwijs na te doen.

En mocht de onboarding niet voldoende zijn om een band te vormen, dan komt er in maart een tweede kans. Dan komen alle online studenten voor twee weken naar Wageningen om practica te verrichten. En wellicht om eindelijk een keer echt met elkaar de kroeg in te duiken.


Re:ageer