Student
Onderwijs

‘Ongegeneerd twitteren tijdens college’

Wageningen kende een primeur, gistermiddag in Impulse. Het eerste twittercollege in Nederland was heel even ‘trending topic’. Professor Renger Witkamp gaf voor een volle zaal een lunchlezing over #studiedoping. Via een livestream kon de wereld meekijken, reageren kon via Twitter.

Het college begint met ouderwets handen opsteken: ‘Wie gebruikt er wel eens studiebevorderende middelen?’ Een kwart van de handen gaat omhoog, maar daar lijken ook veel koffiedrinkers tussen te zitten. Dan gaat de twitterfeed van start.

@AntoonKanis: ‘Ongegeneerd twitteren tijdens college, het mag (moet?) tijdens het eerste Wageningse #twittercollege.’ Driekwart van de studenten zit tijdens de lezing te staren naar zijn smartphone. Geeft dat niet veel afleiding? Niet per se, volgens Gemma Kregting van Corporate Communications. ‘In de VS en Engeland is al uitgewezen dat studenten veel meer betrokken zijn als ze via twitter kunnen meedoen. Zo bereik je ook de mensen die hun hand niet durven op te steken.’

Witkamp vertelt dat hij als student soms jaloers was op mensen die binnen een week alles konden leren voor een tentamen. ‘Ik weet zeker dat ik niet de enige ben daar in. Wat willen jullie eigenlijk weten over studiedoping?’ De vragen en stellingen stromen binnen. ‏@JildouKooiman: ‘Of #studiedoping oneerlijk is? Het lijkt me vooral onvoorspelbaar en onveilig, ik hou het bij koffie!’ Witkamp legt uit dat koffie geen mentale boost geeft, hoogstens een placebo-effec. ‏@AnneloesReinder: ‘Als ritalin de eetlust remt en behoefte aan slaap kunstmatig vermindert, dan stort je toch op een gegeven moment in?’ Witkamp bevestigt dat. Twee tot vier procent van de studenten gebruikt ritalin [middel tegen ADHD, red]. Het heeft echter wel neveneffecten, de werking is niet bewezen en de langetermijneffecten zijn niet duidelijk. Kortom: ‘Als je het niet nodig hebt, niet gebruiken.’

JC twittercollege.jpg@VeldmanPM

: ‘#Twittercollege werkt minder als docent te vaak zegt, ‘daar kom ik zo op terug’. Gemis aan echte interactie.’

Een beetje wennen is het wel volgens Witkamp. ‘Ik vergat soms te switchen naar het tweede scherm met tweets.’ Een interessante tweet blijkt soms te snel verdwenen om te gebruiken. Volgens Kregting heeft het gewoon tijd nodig: ‘vroeger had je de overheadprojector, nu is er powerpoint. Dat was ook wennen’.

Professor Witkamp kan zelf ook wel wat verbeterpuntjes verzinnen. ‘Je zou er van tevoren meer mee moeten doen, zodat studenten kunnen aangeven wat ze interessant vinden. Dat was nu geen probleem, het is een ‘hot’ onderwerp.’ Meteen toepassen in college lijkt hem toch een brug te ver. ‘Ik vraag me af of dit me altijd zou lukken. Je moet toehoorders continu uitdagen, de reacties komen niet vanzelf.’ Gemma Kregting kan niet zeggen of het twittercollege een vervolg krijgt, maar staat zeer positief tegenover het concept.

De moraal van het college? ‏@BijlsmaMarlou: ‘Boodschap van #studiedoping: begin er niet aan! Dan maar gewoon genieten van het placebo effect van koffie en lekker blijven sporten.’

Volgens @Uniwageningen verschijnt het college in de week van 9 december online.

Leave a Reply


Je moet inloggen om een comment te plaatsen.