Wetenschap

Onderzoekers volgen honderd oudste vierdaagselopers

Wetenschappers uit Wageningen en Nijmegen gaan tijdens de Vierdaagse de honderd oudste deelnemers volgen. Waardoor zijn zij tot op zulke hoge leeftijd nog vitaal?
Rob Ramaker

Foto: Jamie McCaffrey

Morgenochtend begint de honderdste editie van de Nijmeegse Vierdaagse. Behalve 42 duizend lopers beginnen ook onderzoekers van Wageningen University en de Radboud Universiteit aan een uitdaging. Zij volgen komende week de honderd oudste deelnemers. Zo hopen ze beter te begrijpen waarom deze ouderen van tussen de 82 en 93 jaar zo’n inspanning kunnen leveren, terwijl leeftijdsgenoten hulpbehoevend raken.

Het team onder leiding van Maria Hopman, hoogleraar Inspanningsfysiologie aan de Radboud Universiteit en gasthoogleraar aan Wageningen University, gaat de ouderen volgen op allerlei vlakken. Denk aan fysieke variabelen als loopsnelheid en spierkracht, maar ook, vochtbalans, hartslag en verstandelijke vermogens worden bijgehouden.

De vierdaagselopers zijn een positieve referentiegroep.

Lisette de Groot, hoogleraar Voeding van de oudere mens

Vanuit Wageningen is vooral interesse in de voedingsinname en bloedgegevens, zegt Lisette de Groot, hoogleraar Voeding van de oudere mens. Drie van haar promovendi werken daarom mee aan het experiment. De Groot weet uit eerder onderzoek al veel over de voedingsinname van ouderen in verzorgingstehuizen. ‘De vierdaagselopers zijn een positieve referentiegroep van mensen die het wat betreft ouder worden goed voor elkaar hebben. We zijn benieuwd naar de contrasten tussen beide groepen.’

De vergelijking is een goed voorbeeld van een verkennend onderzoek, zegt De Groot. Er wordt met een open vizier gekeken naar verschillen. Met gericht vervolgonderzoek kunnen deze vervolgens verder worden onderzocht.

Al tien jaar wordt onderzoek gedaan tijdens de Vierdaagse. Veel van de bestaande onderzoekslijnen, die naar lopers in zijn algemeenheid kijken, lopen dit jaar verder door. Zo zal een groep lopers op allerlei vlakken worden vergeleken met een niet-lopende controlegroep.