Organisatie
Nieuws
Onderwijs

‘Onderwijsinnovaties moeten beter geëvalueerd worden’

WUR moet een deel van het onderwijsinnovatiebudget gaan gebruiken om die onderwijsinnovaties te evalueren, vindt hoogleraar Educatie en Leerwetenschappen Perry den Brok. ‘Bij 80 procent van de innovatieprojecten is geld uitgegeven zonder dat er op een hoger niveau wordt gekeken of dat wel succes heeft gehad.’
Luuk Zegers

© Shutterstock

Dat zegt Den Brok in gesprek met Resource, waarin hij onderwijsadvies geeft aan WUR. ‘De universiteit geeft elk jaar meer dan een miljoen uit aan onderwijsinnovaties. Dat is op zich goed, maar er valt wel iets op: bij de innovatieprojecten van de afgelopen drie jaar is er bij slechts 15 van de 88 projecten iets van een evaluatie terug te vinden.’ Volgens Den Brok is het belangrijk om te investeren in onderwijsinnovatieprojecten, maar moet er wel een les uit worden getrokken. ‘Een innovatieproject mag ook mislukken, maar dan wil je wel weten dat het is mislukt, en waarom. Zo voorkom je dat iemand anders straks precies dezelfde fout maakt.’

Den Brok begon in oktober 2017 als hoogleraar Educatie en leerwetenschappen in Wageningen. Daarnaast is hij voorzitter van het 4TU Center for Engineering Education. Op die website staat een innovatiemap met onderwijsinnovatieprojecten van de vier TU’s. ‘Waarbij je ook kan zien welke lessen er uit welke innovatieprojecten zijn getrokken.’

Verder pleit Den Brok onder andere voor flexibeler en meer modulair onderwijs en voor het coachen van studenten.

Lees meer:

Leave a Reply


Je moet inloggen om een comment te plaatsen.