Onderwijsevaluatie studenten op de schop (video)

Het systeem waarmee studenten van Wageningen University & Research hun gevolgde vakken evalueren, is vernieuwd. Er is een nieuw computersysteem en ook de vragenlijst is aangepast.
Rob Ramaker

Foto: Guy Ackermans

Studenten kregen hier afgelopen weken voor het eerst mee te maken toen ze feedback mochten geven op de eerste vakken van dit collegejaar. De nieuwe aanpak moet onder meer zorgen voor meer respons.

PaCE, zoals het nieuwe systeem heet, biedt enkele technische verbeteringen, zegt Coco van der Wolk, beleidsmedewerker bij Corporate education, research & innovation. Zo staan er foto’s bij vragen over specifieke docenten en zien studenten achteraf een cartoon. Het systeem is gekoppeld aan de roosters, waardoor mails automatisch op het goede moment worden verstuurd.

Inzicht

Daarnaast krijgen vakcoördinatoren meer controle en inzicht. Zij zien wanneer de vragenlijsten worden uitgestuurd, mogen een extra herinnering sturen en zien hoeveel studenten de vragenlijst al hebben ingevuld. Achteraf kunnen vakcoördinatoren de uitkomsten eenvoudig communiceren en studenten vertellen wat er met hun opmerkingen gebeurt. Verder kunnen coördinatoren de resultaten doorspelen aan opleidingsdirecteuren en hoogleraren en daarbij aangeven wat ze komend jaar willen veranderen.

Het nieuwe systeem moet de betrokkenheid van studenten vergroten, doordat zij duidelijk zien wat er met hun input gebeurt, zegt Henk Vegter, afdelingshoofd van Quality and strategic information. Ook krijgen studenten een verkorte en herziene vragenlijst voorgeschoteld. Vakcoördinatoren hebben hierbij de kans om maximaal vijf eigen vragen toe te voegen. Vegter hoopt dat de betrokkenheid zich vertaald in een hogere respons.

Moreel appel

In 2007-2008 vulde gemiddeld 43 procent van de studenten de vakkenevaluatie in. Afgelopen collegejaar was dat gedaald tot 25 procent. Al in 2012 riep Marcel Zwietering, hoogleraar Levensmiddelenmicrobiologie, studenten op hun evaluaties in te vullen. Dit moreel appel had geen effect. Onderwijsinstituut OWI maakt zich zorgen en wil de trend graag keren, zegt beleidsmedewerker Jan Steen.

Studentenoordelen worden primair gebruikt om het Wageningse onderwijs te verbeteren, zegt Vegter. Daarnaast is er de mogelijkheid om evaluaties te gebruiken tijdens resultaat- en ontwikkelingsgesprekken. Evaluaties geven een beeld van de tevredenheid van studenten, benadrukt Vegter, en moeten niet worden gezien als onafhankelijke kwaliteitstoets. De Groningse statistiekdocent Casper Albers waarschuwde onlangs nog voor onjuist gebruik in de Groningse universiteitskrant (UK).

Soundbites

Resource asked students how they feel about using forms to evaluate courses