‘Onderwijs kan beter, maar neem cijfers slechte docenten met korreltje zout’

Een derde van alle docenten aan universiteiten geeft ondermaats onderwijs, kopte de NOS vanmorgen. Een conclusie om met een korreltje zout te nemen, vindt de verantwoordelijke aan Wageningen University.
Rob Ramaker

Beeld: Guy Ackermans

Het rapport [pdf] – dat veertien Teachers of the Year interviewde – is gepubliceerd door het onderzoeksbureau Goudsteen & Company. De NOS en het Algemeen Dagbladbesteden er vandaag aandacht aan. Opvallend genoeg gaat het echter niet om nieuw onderzoek; het rapport werd afgelopen juli al gepubliceerd en aangeboden bij verscheidene media.

Emiel van Puffelen, afdelingshoofd bij Corporate Education, Research & Innovation ziet een ander beeld bij Wageningen University. Vele gemotiveerde docenten die in de evaluaties, Nationale Studentenenquête en de keuzegids gemiddeld hoog worden gewaardeerd. Landelijk is het beeld minder gunstig; maar dit onderzoek is te beperkt om er een getal aan te hangen. ‘Het is natuurlijk heel leuk om alle Teachers of the Year om hun mening te vragen’, zegt Van Puffelen, ‘maar het is een ongelooflijk kleine steekproef, en niet van gemiddelde docenten.’ Hij raadt aan om de getallen uit het rapport ‘met een korreltje zout’ te nemen.

Het is natuurlijk heel leuk om alle Teachers of the Year om hun mening te vragen, maar het is een ongelooflijk kleine steekproef.

Emiel van Puffelen, afdelingshoofd van Corporate Education, Research & Innovation

In het rapport constateert Goudsteen dat de universitaire cultuur slecht onderwijs zou gedogen. Onderzoek zou als veel belangrijker worden gezien. Een deel van de wetenschappers is hierdoor niet gemotiveerd om goed onderwijs te geven. Verder zouden veel goedwillende docenten niet genoeg begeleiding krijgen het beste uit zichzelf te halen. Ook zou op sommige universiteiten te makkelijk een Basiskwalificatie Onderwijs (BKO) worden uitgedeeld aan docenten.

Ondanks de kleine steekproef ziet Van Puffelen daar wel enkele herkenbare zaken. ‘Er zijn inderdaad meer prikkels voor onderzoek dan onderwijs. In de keuzegids zie je ook veel scores van onder 6 tot net boven 7. Wageningen laat zien dat het beter kan.’ Ook is het niet aan elke universiteit even moeilijk een BKO te krijgen. En in het verleden zijn ze soms te gemakkelijk uitgedeeld. Universiteiten proberen echter in overleg een duidelijke ondergrens te trekken. Van Puffelen verwacht echter niet dat alle programma’s ooit hetzelfde worden. ‘Het is eigenlijk al heel bijzonder dat het gelukt is zo’n gezamenlijk programma te starten.’

In Wageningen, waar docenten in principe gedurende drie jaar zo’n 220 uur besteden aan hun BKO, heeft inmiddels de helft van de docenten een BKO.