Organisatie - 6 november 2013

Ondertussen in... China

In het nieuws: De Starbucks in Beijing vraagt 3,25 euro voor een kopje koffie (een tall latte). Dat is meer dan in Londen en Chicago en bijna twee keer zo veel als in Mumbai. CCTV, de Chinese staatstelevisie stelde dit aan de kaak, waarna er op Weibo (Chinese Twitter) ruim vier miljoen berichtjes over kwamen.

Reactie op het nieuws: Daniel Huang, student Plant Science uit China.

‘Dit is gewoon een marketingstrategie die heel goed werkt in China. Je maakt een merk heel erg duur, en dan trek je rijke klanten aan. Plekken waar rijke mensen elkaar ontmoeten hebben een enorme aantrekkingskracht op grote groepen mensen. Iedereen wil erbij horen.
Mensen willen graag laten zien dat ze geld hebben, en met een goed merk rondlopen voegt iets toe aan hun prestige. Er is maar een klein deel van de bevolking met veel geld, maar op een bevolking van 1,4 miljard is dat nog steeds een substantiële markt.
Mijn broer heeft een hele goede baan. Maar hij geeft misschien wel driekwart ervan uit aan prestige als een mooie auto en een goed pak. Als hij naar een vergadering gaat en hij heeft dat niet, dan praat niemand met hem. Dan vinden ze dat hij niet de juiste instelling heeft om zaken te doen. Maar hij geniet dus ook niet van zijn mooie auto, omdat het echt een blok aan zijn been is.
Ik vind dit een soort psychische stoornis in het Chinese systeem, het klopt niet. Door de spullen die je koopt creëer je een imago voor jezelf. Dat is ontzettend zonde van de energie en het geld, omdat het natuurlijk niks toevoegt aan wie je bent of wat je kunt. Dat geldt niet alleen voor koffie, maar ook voor kleren, auto’s en eigenlijk voor alles wat je aan anderen kunt laten zien.

Volgens mij moet je je geld uitgeven aan je eerste levens­behoeften. Als dat is gelukt, kun je verder kijken naar luxe. Maar zo werkt het niet in China. Ik heb ook niet de indruk dat dit verandert bij de jongere mensen, maar ik woon ook al een paar jaar in Nederland. Dat weet ik dus niet zeker.’



Re:ageer