‘Onafhankelijken’ met elkaar in de clinch

Zetelverdeling Independents op onduidelijke gronden.Keniaanse kandidaat met veel voorkeurstemmen dreigt buiten de boot te vallen.

Het leek zo’n mooie overwinning voor de ‘Independents’, een clubje internationale studenten dat bij de studentenraadsverkiezingen maar liefst vier van de twaalf zetels binnenhaalde. Daarmee brengen ze straks een tegengeluid in een raad die sinds het verdwijnen van de PSF/Pulse gedomineerd wordt door VeSte (volgend jaar acht zetels). Maar inmiddels is de eerste smet op het blazoen van de Independents een feit, nadat onduidelijkheid ontstond over de vraag wie die vier zetels nu feitelijk mag gaan bemensen. De ‘Independents’ is geen traditionele partij, zo werd vooraf gezegd. De kandidaten zijn immers onafhankelijk en de lijst was daarom alleen bedoeld om te voorkomen dat alle zes de kandidaten nét niet voldoende stemmen zouden binnenhalen. Door op een lijst de verkiezingen in te gaan konden ze de stemmen onderling verdelen. Het aantal stemmen op de verschillende kandidaten, en niet de volgorde op de lijst, zou daarbij leidend zijn.

Reglement

Maar dat bleek na de verkiezingen anders geïnterpreteerd te worden door de verkiezingscommissie. Terwijl de Keniaanse kandidaat Gilbert Atuga liefst 163 stemmen haalde (het op een na hoogste aantal van de Independents), kreeg hij toch geen zetel. Kandidaat Doahong Yang daarentegen mag met slechts twintig stemmen volgend jaar wél plaatsnemen op het pluche. Net als Yu Huang (80 stemmen) en Wanjun Zhao (112 stemmen). Het verkiezingsreglement van Wageningen UR kan daar niets aan veranderen, zegt Hermijn Speelman, secretaris van de studentenraad. In het reglement staan alleen regels over de verdeling van het aantal zetels over verschillende lijsten, maar niet over volgorde waarop kandidaten op de lijst worden geplaatst. ‘Daarom heeft de verkiezingscommissie beoordeeld dat geen protest is aangetekend tegen de verkiezingsuitslag zelf, zoals vastgesteld in het verkiezingsreglement.’ De Independents-kandidaten moeten nu onderling beslissen hoe ze met de ontstane situatie omgaan. Verwacht wordt dat de kandidaten deze week of begin volgende week met een verklaring komen waarin de definitieve zetelverdeling bekend wordt gemaakt. Daarbij zal de keuze voor de kandidaten verder worden toegelicht.