Student - 18 november 2010

OV-chipkaartsadist

Mijn relatie met de OV-chipkaart is niet goed begonnen. Mijn pasje kon in het begin niet worden opgeladen en de klantenservice (€ 0,10 p/m) vond dat mijn probleem. Immers, hun computer zei dat mijn product het wel deed.

Sindsdien gaat het goed tussen mij en mijn kaart. Mijn laatste echte probleem is van een maand geleden. Toen stond er op de poortjes 'buiten werking'. Maar volgens de chauffeur was dat ­'onzin', want op zijn schermpje stond geen foutmelding. 'Kijk hier, mijn kastje zegt dat het systeem werkt, dus jouw kaart is ­kapot.'
Helaas mocht ik uiteindelijk gewoon met de bus mee en helaas komen deze ergernissen überhaupt nog maar zelden voor. Ik baal daarvan, want door mijn slechte start ben ik verworden tot een heuse OV-chipkaartsadist. De kaart moet falen en dus vermijd ik gesprekken met enthousiaste OV-chipkaartreizigers en absorbeer ik slechte ervaringen. Bij elk kapot kastje zie ik even een bevestiging van mijn gelijk. Maar ja, als je dan alsnog gewoon door mag lopen blijft er weinig over om me echt aan te ergeren. Zelfs het uitchecken in de overvolle lijn 88 gaat me tot mijn spijt inmiddels redelijk af. Jammer. Waar blijft die begriploze buschauffeur om mijn discussiecompetenties te trainen?
Zo nam langzaam mijn cynisme af en ik begon al bijna een tevreden chipkaartreiziger te worden. Tot ik op een drukke dag tegen de terminal aan moest staan. Echt, zo'n ding (vooral die van Veolia) is bloedheet. Er zit zelfs een speciaal rooster in om al die warme lucht te lozen. Met andere woorden: hoe veel stroom verbruikt zo'n kastje wel niet? En hoeveel CO2 stoot Nederland extra uit door dit belachelijke systeem? Glimlachend voel ik die heerlijke boosheid langzaam terugkomen.
Met nieuw enthousiasme surf ik naar de digitale klantenservice van de kaart. Tot mijn enorme ergernis staat mijn ervaring niet bij de veelgestelde vragen en tot mijn nog grotere ergernis moet ik eerst een enorme lijst invullen alvorens ik mijn vraag kan stellen. Boos vul ik het hele formulier in en boos druk ik op verzenden. Zo, dat lucht op. Nu maar hopen dat ik schandalig lang op mijn antwoord moet wachten.  Stijn van Gils

Re:ageer