Organisatie - 26 mei 2015

Nog vier MOOC’s in de maak

tekst:
Koen Guiking
2

De universiteit gaat nog vier Massive Open Online Courses (MOOC’s) ontwikkelen. Deze cursussen werden geselecteerd uit zeven inzendingen.

Online education

De MOOC’s die opgezet gaan worden, en in 2016 online komen, zijn:

  • ‘Food for all: from poverty reduction to food access’, verzorgd door een groot aantal leerstoelgroepen van het Departement Maatschappijwetenschappen in samenwerking met de leerstoelgroep Plant production systems.
  • ‘Biobased Economy’, verzorgd door de leerstoelgroep Bioprocess engineering
  • ‘Sustainable soil management: an introduction into soil degradation and conservation’, verzorgd door de leerstoelgroep Bodemfysica en landbeheer.
  • ‘Practical animal behaviour’, verzorgd door de leerstoelgroep Behavioural ecology.

Bovenstaande online courses worden dus gefinancierd door de universiteit zelf. Op een 'call for proposals' kwamen zeven inzendingen binnen. Vier daarvan konden er worden gehonoreerd.

Begin mei werd ook al aangekondigd dat het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap de ontwikkeling van twee nieuwe Wageningse MOOC’s financiert:‘Future food production: food system analysis’, een coproductie van de leerstoelgroepen Animal production systems, Plant production systems en Environmental systems analysis, en ‘Nutrition and health: food safety’, een cursus van de leerstoelgroepen Levensmiddelenmicrobiologie en Toxicologie.

In korte tijd komen er dus zes MOOCs bij.

De eerste twee Wageningse MOOC’s startten in januari 2015. Dat waren ‘Nutrition and health: macronutrients and overnutrition’ en ‘Future food production: crops’. Beide cursussen worden deze zomer opnieuw gegeven, van 15 juni tot begin oktober. Van de cursus ‘Nutrition and health’ wordt ook een tweede deel gemaakt. Die cursus start op 9 november en loopt dan zes weken.

In november start bovendien een MOOC die is opgezet door het consortium van Amsterdam Metropolitan Solutions. TU Delft en Wageningen University ontwikkelden daarvoor samen de open online cursus ‘Introduction to metropolitan challenges and solutions’.

Lees ook

Re:acties 2

  • Klaas Swart

    Joop, jouw eerste vraag: "wat levert het ons als studenten op?" is zuiver en alleen rendementsdenken. Moet dat nou? daar willen 'de studenten' toch vanaf?
    Jouw suggestie: "ze kunnen dat geld beter gebruiken voor goed campusonderwijs!" roept om de vraag: geef nu concreet aan wat er verbeterd moet worden aan het campusonderwijs. Jouw oproep "ze kunnen ... etc" is op zich weinig constructief. Als je mee wilt werken aan verbeteringen, ben je van harte welkom, bv bij een studievereniging, een opleidingscommissie, de studentenraad, etc.

    Reageer
  • Joop W

    Leuk voor de publiciteit, maar wat levert het ons als studenten op ? Niets, of heel weinig. En hoeveel studenten gaat dit opleveren voor de universiteit ? Dat is toch de bedoeling ?

    Ze kunnen dat geld beter gebruiken voor goed campus onderwijs ! Al dan niet deels digitaal.

    Reageer

Re:ageer