Noëlle Aarts Teacher of the Year 2015

Voor het eerst in de geschiedenis van de Teacher of the Year Award heeft een vrouwelijke docent de prijs in de wacht gesleept. Noëlle Aarts, onlangs benoemd tot hoogleraar bij Strategic communication, werd tijdens de nieuwjaarsborrel van de studentenraad uitverkozen tot beste docent van Wageningen University.
Linda van der Nat

De studentenjury roemt Aarts om haar kritische benadering, haar openheid naar studenten, haar dynamische colleges en haar focus op samenwerking in plaats van alleen kennisoverdracht. ‘Studenten die colleges volgen bij Noëlle Aarts worden behandeld als gelijkwaardige gesprekspartners en aangemoedigd om vragen te stellen of langs te komen op haar kantoor,’ aldus de jury. ‘Ze staat open voor hun ideeën en daagt hen uit creatief te zijn.’ Niet zelden laat Aarts zich bij haar eigen onderzoek inspireren door de input van haar studenten, aldus de jury.

Aarts vindt het belangrijk om studenten serieus te nemen, zei ze eerder in een interview met Resource. ‘Als je luistert naar wat zij te vertellen hebben, dan leer je net zo veel van hen als zij van jou als docent. Het enige wat je moet doen is hen motiveren met interessante en relevante literatuur, uitdagende opdrachten en colleges die de moeite van het bijwonen waard zijn.’

Daar steekt Aarts veel energie in, constateerde de jury. ‘Ze ontwikkelt haar eigen lesmateriaal, beoordeelt de waarde ervan elke twee jaar en voegt actuele ontwikkelingen toe als daar aanleiding voor is (…) Ze bereidt haar lessen goed voor zodat ze zo flexibel en betrokken mogelijk is.’

Aarts krijgt het bronzen beeldje De Leermeester, een replica van het kunstwerk van Jan Praet dat voor de Leeuwenborch staat. Daarnaast krijgt ze, net als de andere genomineerden, 2500 euro, een oorkonde en het juryrapport. In de race om de titel liet Noëlle Aarts Huub Savelkoul, Maria Forlenza, Arie Terlouw en Arie Nieuwenhuizen achter zich. Vorig jaar won Huub Savelkoul de prijs.