Internationaal

Nji-Sri en PPI halen geld op voor Sulawesi

Het dodental door de natuurramp in Sulawesi is opgelopen tot 1400 en blijft stijgen. Wageningse studentenverenigingen komen in actie. Nji-Sri organiseert donderdag een benefietavond. 'Iedereen is welkom.'
Echica van Kelle

Sulawesi werd getroffen door een aardbeving en daarna een tsunami © Google Maps

Tijdens de benefietavond is de Studentendesk van het Rode Kruis aanwezig met een collectebus. Eethuis Tiga Star Indonesia sponsort loempia’s en Bavaria doneert een fust bier. Er kunnen plaatjes aangevraagd worden vanaf één euro per stuk, en de drankjes kosten donderdagavond dertig cent meer dan gewoonlijk. Een biertje kost donderdag dus 1,50 in plaats van 1,20. De opbrengsten gaan rechtstreeks naar Giro555.

‘Het is geen verenigingsfeest, dus we zouden het heel mooi vinden als de Wageningse studenten, lid of geen lid, laten zien dat ze zich op hun eigen manier maatschappelijk inzetten’, zegt Ben Stel van Nji-Sri. ‘Ook als ze geen zin hebben om de hele avond te feesten, zijn ze welkom om even langs te komen.’ De avond wordt om 22.00 uur geopend door burgemeester Geert van Rumund.

‘Het dispuut Doerga bestaat 36 jaar en zou deze donderdag de open avond organiseren’, zegt Stel. ‘Normaal gaan we dan voor een grappig feestje, maar gezien onze historische banden met Indonesië en de enorme omvang van de ramp, kiezen we er nu voor om geld op te halen voor Giro555.’

De sociëteit van Nji-Sri is in 1904 opgericht door Nederlandse en Nederlands-Indische jongens die tropische landbouw gingen studeren, vertelt Stel. ‘Vaak om daarna weer terug te gaan naar Nederlands-Indië. Ook nu hebben we nog veel Indonesische tradities en natuurlijk de Indonesische namen van onze vereniging, disputen en jaarclubs.’

De aardbeving en tsunami op SulawesiAfgelopen vrijdag vond een aardbeving van 7.5 op de schaal van Richter plaats op het Indonesische eiland Sulawesi. Deze werd gevolgd door een metershoge vloedgolf en modderstromen. Doordat de communicatie op Sulawesi op vrijdag wegviel, was de omvang van de ramp lang onduidelijk. Inmiddels meldt het Indonesische rampencentrum 1400 doden. Ook zouden er 50.000 mensen zijn ontheemd en tot 1,5 miljoen mensen zijn getroffen. Het aantal slachtoffers stijgt nog steeds en veel gebieden zijn niet toegankelijk. Dinsdag is Giro555 geopend voor inzameling van geld voor slachtoffers van de ramp.

Wereldwijde online crowdfunding door PPI

De wereldwijde Indonesische studentenvereniging Perhimpunan Pelajar Indonesia (PPI), die ook een Wageningse tak heeft, vraagt haar studenten ook om Sulawesi te steunen. PPI werkt samen met crowdfunding organisatie KitaBisa en lokale betrokkenen in Palu, de kustplaats waar de tsunami vrijdag aan land kwam. Doneren kan hier.

De deuren van Nji-Sri zijn van 22.00 tot 02.00 uur open. 18+ en ID en studentenkaart zijn verplicht.