Studentenleven

Nji Sri blijft in Wageningen

Hogeschool Van Hall Larenstein (VHL) is vertrokken uit Wageningen, maar studentenvereniging Nji Sri, van oudsher verbonden aan de hogeschool, stond gewoon nieuwe leden te werven op de informatiemarkt van de AID.

Moet Nji Sri niet óók vertrekken uit Wageningen, met de VHL-studenten mee?

Anneke Hellinga, voorzitter van de introductiecommissie van Nji Sri: ‘Het klopt dat we van oorsprong een vereniging zijn voor studenten van Van Hall Larenstein, maar de laatste jaren zijn er zoveel studenten van de universiteit lid geworden dat we het eigenlijk niet kunnen maken om te zeggen: sorry jongens, maar we gaan naar Velp. Van de ongeveer 130 leden die Nji Sri heeft, studeren er nog maar een stuk of vijftien aan de hogeschool. Daarnaast zitten er al twee zusterverenigingen in Velp.

Wat gaan deze vijftien studenten doen? Ik kan me zo voorstellen dat ze al flink geworteld zijn in de vereniging.

Het bestuur heeft het uitgebreid met hen gehad over de verhuizing, het is natuurlijk heel vervelend dat je vereniging niet in dezelfde stad zit als waar je studeert. Maar ik heb nog van bijna geen enkele student gehoord dat ze bij ons weggaan, dat is echt hartstikke fijn. Veel hebben hier in Wageningen een leven opgebouwd, wonen hier, zitten in jaarclubs en in commissies. Dan is het best zwaar om ergens anders weer opnieuw te beginnen. De ouderejaars hebben weinig college meer, dus die blijven sowieso bij Nji Sri. De jongere studenten komen gewoon terug. Het is ook nog best te doen qua afstand.

Waarom denk je dat Nji Sri zo populair is geworden onder universitaire studenten?

Dat vind ik lastig te zeggen. Als ik voor mezelf spreek, ik studeer Voeding en gezondheid, dan vind ik Nji Sri een heel hechte vereniging. We zijn klein, iedereen kent elkaar, we zijn één grote familie. Ik kom uit Friesland en dat dorpsgevoel sprak me heel erg aan. Nji-Sri’ers zijn over het algemeen heel betrokken en actief binnen de vereniging. We zijn maar met 130, dus je moet er echt samen iets van maken. Daarnaast staat de vereniging wel bekend als een beetje gek: bij ons kon je ’s nachts nog op de tafels dansen en losgaan als de andere verenigingen dicht waren.