Organisatie - 18 februari 2016

Nieuwe variant: 3 toegangen campus

tekst:
Roelof Kleis
4

De bereikbaarheid van Wageningen en de campus is ook goed te realiseren zonder de Nijenoordallee te verbreden of een rondweg om de campus te maken. Omwonenden en belangengroepen lieten gisteravond zien hoe.

In een volle Vredehorstkerk werd een uitgebreid pakket aan maatregelen gepresenteerd die er samen voor moeten zorgen dat de verkeersdruk rondom de campus vermindert. Kern van die aanpak is een betere spreiding van het verkeer en het beter scheiden van de stromen fietsers en auto’s. Die aanpak moet de doorstroming bevorderen, zorgen voor een beter woon-en leefmilieu met minder verkeersoverlast.

Concreet betekent dit dat de Nijenoordallee geen vierbaansweg hoeft te worden, zoals de gemeente wil, en ook een noordelijke ontsluiting van de campus overbodig is. De campus krijgt daar overigens wel wat voor terug: ontsluitingen aan de westkant (Mondriaanlaan) en de zuidkant (Bornsesteeg of Hoevestein). Diverse tunnels onder de Nijenoordallee door moeten de doorstroming van het autoverkeer flink verbeteren.

De gelegenheidscoalitie ‘Wageningen Goed Op Weg’ noemt het initiatief de Draagvlakvariant. De variant wordt ondersteund door bewoners van de Tarthorst, NoordWest, de Fietsersbond, Mooi Wageningen, Platform Duurzaam Wageningen en het Wagenings Milieu Overleg. Bewoners van de Roghorst hebben zich niet aangesloten. De variant wordt einde deze maand aangeboden aan de gemeenteraad en het provinciebestuur.

Opmerkelijk in de plannen zijn de twee nieuwe ontsluitingen van de campus. Aan de westkant moeten auto’s via of parallel aan de busbaan toegang krijgen tot de campus. De bewonersvereniging NoordWest is altijd mordicus tegen zo’n ontsluiting geweest. Voorzitter Peter Spitteler erkent dat dit ‘de prijs is die wij moeten betalen’. ‘We zullen allemaal water bij de wijn moeten doen. Dit is de veer die wij moeten laten.’

Voor een ontsluiting aan de zuidkant zijn twee alternatieven: de huidige Bornsesteeg of een nieuwe toegang tegenover het Chinese restaurant. Slagbomen en een pasjessysteem moeten voorkomen dat de nieuwe toegangen sluiproutes over de campus worden. In de plannen is geen plek voor de noordelijke ontsluiting via de Bornsesteeg. In plaats daarvan moet de Mansholtlaan tot aan de Droevendaalsesteeg vierbaans worden met een eigen rechtsaf naar de campus.

De initiatiefnemers hebben een website gemaakt, waar de plannen uitvoerig worden toegelicht. De Draagvlakvariant voorziet bijvoorbeeld ook in betaald parkeren op de campus en de mogelijke afsluiting van de Churchillweg naar de Nijenoordallee. Wat ontbreekt is de cijfermatige onderbouwing. De coalitie heeft de effecten niet doorgerekend. ‘Daar hebben wij de middelen niet voor’, zegt Spitteler.

Lees ook:

Re:acties 4

  • F. Hoeberichts

    Ter info: de Belangenvereniging Bewoners Roghorst (BBR) organiseert aanstaande woensdag (2 maart) een ledenvergadering. Dan zal besproken worden hoe de bewoners van de Roghorst tegen dit plan aankijken, en zal het BBR standpunt bepaald worden.

    Reageer
  • iets minder lobby graag

    Best goed plan, dat in ieder geval het draagvlak heeft van direct aanwonenden (heel belangrijk) en fietsers (sterke lobby). En als de fietserslobby nu die idiote eis van betaald parkeren op de campus voor werknemers die om wat voor reden dan ook met de auto naar het werk gaan laat vallen, evenals de suggestie om de aansluiting met de Churchillweg eruit te halen (bevordert alleen maar nieuw sluipverkeer), dan zou dit plan wel eens op draagvlak van de hele Wageningse gemeenschap (inclusief forenzen) kunne rekenen.
    Dus heren: ietsje minder fietslobby en ietsje meer alle Wageningse betrokkenen tot je doelgroep rekenen.

    Reageer
    • G

      Idd, dat betaald parkeren slaat natuurlijk nergens op. Bovendien zie ik niet zo hoe het autoverkeer op de Nijenoordalle last heeft van fietsers, het zijn allemaal stoplichten bij die oversteken. Die westelijke en zuidelijke ontsluitingen zijn wel fantastisch. Dat spreid het verkeer naar en van/naar de campus ook al wat. Alleen dan weer niet zo achterlijk met slagbomen en pasjes. Als je zorgt dat het alternatief fatsoenlijk is: lees nijenoordallee en mansholtlaan, dan gaan mensen normaal gesproken echt niet binnendoor over de campus.
      Voor de de rotonde bij droef zou het plan van een tunnel dat de gemeente heeft juist wel weer super zijn. Splits die twee verkeersstromen nou, dan ben je de file's kwijt. Dat kost idd nu wel geld, maar de uni wordt echt niet rustiger en Wageningen groeit volgens mij ook nog steeds. Investeren in de toekomst noemen we dat. En dan is die noordelijke ontsluiting idd niet meer nodig.

    • Sjors de Ridder

      Twee interessante punten die 'Iets minder lobby graag' en 'G' aansnijden.
      'Iets minder lobby graag' zegt: "evenals de suggestie om de aansluiting met de Churchillweg eruit te halen (bevordert alleen maar nieuw sluipverkeer)"
      Dit plan lijkt verder te kijken dan puur de Nijenoord Allee. Er is ook sprake van veel overlast van de fietsers in de Tarthorst. De vraag is dan hoe zorg je dat de fietsers niet meer in een ongeschikte wijk voor grote stromen fietsers fietsen? Dit kan gedaan worden door de wijk ansich niet onbereikbaar te maken maar wel vanuit de wijk de campus. Bewoners van de wijken direct langs de Nijenoord Allee kunnen dan of via de Rooseveltweg of Hoevestein. Voor de langere afstanden kan je al voorsorteren op de drie toegangen.

      'G' zegt: "Bovendien zie ik niet zo hoe het autoverkeer op de Nijenoordalle last heeft van fietsers, het zijn allemaal stoplichten bij die oversteken." En juist bij die verkeerslichten zit het probleem. Even rekenvoorbeeldje aan de hand van deze casus:
      Stel dat een auto er 2 seconden over doet om een kruising te passeren. Dat zou betekenen dat er per uur maximaal 1800 voertuigen per rijstrook de kruising kunnen passeren. Alleen nu blijkt bij de Nijenoord Allee/Churchillweg ook nog fietsers te zijn die de doorgaande verkeersstroom over de Nijenoord Allee moeten passeren. Zij hebben in de spits per uur 32 minuten groen. Dus moet de rest van al het verkeer in de overige 28 minuten verwerkt worden. Dat betekent dat je over de hoofdrichting maximaal 840 voertuigen kunt verwerken. Dit is blijkbaar niet voldoende, want er staat file.
      Door de grote kruisende stromen ontstaat hier file bij de verkeerslichten. Dat komt niet direct door een capaciteitstekort van beide wegen maar door onderling oponthoud. Een ongelijkvloerse kruising kan dan de oplossing bieden.

  • Patrick Jansen

    Knap, Roelof Kleis, dat je zo snel na de bewonersavond in Vredehorst een artikel klaar hebt. Kon je nog geen eerste reactie optekenen van de aanwezige wethouder of de woordvoorder van Wageningen UR?

    Op de website www.wageningengoedopweg.nl staat nu een concept plan. De organisaties vragen het publiek om suggesties voor verbetering.

    Reageer
  • nimby

    en nu maar wachten op de volgende nimby die hier weer op tegen is

    Reageer
    • Kees

      nimby present sir!

      Ik denk er niet aan te gaan betalen voor het falende infrastructuurbeleid van unie, provincie en gemeente terwijl ik aan het werk ben, zoals op de website van deze groep staat.

      Verder ziet het eruit als een goed plan.


Re:ageer