Studentenleven

Nieuwe student challenge: hoe gaan we de wereld duurzamer voeden?

Mensen eten teveel vlees en zuivel. Dat is niet goed voor het klimaat. Maar hoe maak je de eiwitconsumptie van de mens duurzamer? Dat is de uitdaging voor de deelnemers aan de nieuwe student challenge. Vanaf 5 december kunnen studenten zich aanmelden.
Luuk Zegers

Het winnende team van vorig jaar. © Luuk Zegers

Vorig jaar ging de student challenge over duurzame stadslandbouw. Dit jaar heet de wedstrijd de Student Innovation Contest: ReThink Protein en gaat het over hoe de eiwitconsumptie van de mens duurzamer kan. Dus: betere alternatieven voor vlees en zuivel aanbieden, of de productie ervan verduurzamen.

‘Het dieet van de mensheid bevat veel dierlijke eiwitten die relatief veel uitstoot veroorzaken’, legt masterstudent Biology Jolien Verweij (25) uit. ‘Dat moet duurzamer, maar hoe? Met die vraag gaan de deelnemers straks aan de slag.’ Verweij won dit jaar de Greenhouse Challenge met team GreenWURks. Als ervaringsdeskundige is ze gevraagd om mee te denken bij de organisatie van de Student Innovation Contest van 2019, de nieuwste student challenge van WUR.

Toegankelijker en vrijer

Waar de vorige challenge veel masterstudenten trok, moet ReThink Protein toegankelijker worden voor bachelorstudenten. Daarom zijn er dit keer twee deelnameniveaus: ideeontwikkeling en prototyping. ‘Bij ideeontwikkeling werk je een idee uit en ontwikkel je een businessplan. Dat is goed te doen naast een bachelorstudie. Bij prototyping ben je al een stap verder en maak of verbeter je echt je prototype en je businessplan. We verwachten dat daar vooral master- en PhD-studenten en ook student start-ups aan meedoen.’

De opdracht van ReThink Protein is ook een stuk vrijer dan die van de Greenhouse Challenge, zegt Verweij. ‘In plaats van een bestaand gebouw herontwikkelen tot een stadskas, mag je nu echt alles verzinnen, zolang het maar bijdraagt aan een duurzamere eiwitconsumptie. Dat kan door te kijken naar duurzame bronnen van eiwitten, bijvoorbeeld insecten of plant-based, of door oplossingen te verzinnen om productieprocessen duurzamer te maken. Maar je kan bijvoorbeeld ook een verdienmodel voor een duurzame fastfoodketen verzinnen.’

Solo of als team

Geïnteresseerde studenten met een idee kunnen zich vanaf 5 december tot 10 maart in hun eentje of als team inschrijven. ‘Dat idee ga je dan verder uitwerken met coaches en partners van de Innovation Contest uit de voedselindustrie of organisaties die zich bezig houden met de eiwittransitie’, aldus Verweij. Deelnemers moeten rekening houden met vier criteria: duurzaamheid, sociale impact en technische en economische haalbaarheid.

Je mag echt alles verzinnen, zolang het maar bijdraagt aan een duurzamere eiwitconsumptie

Jolien Verweij

In maart gaat de Innovation Contest van start. Op 27 juni nemen de beste ideeën het tegen elkaar op in de finale. Daarna nemen de beste Wageningse deelnemers het in de 4TU finale op tegen winnaars van de innovatiewedstrijden van de technische universiteiten van Twente, Delft en Eindhoven.

Meer informatie kun jehier vinden.