Wetenschap

Nieuwe reeks lezingen over insecten

De wereld zou er heel anders uitzien zonder insecten. De nieuwe serie Insects and Society laat daarover geen ruimte voor twijfel. Insecten redden zelfs levens.
Roelof Kleis

Het is een vraag die zo een klassieker kan worden van triviant: welke Nederlandse minister-president heeft zijn leven te danken aan insecten? Wie het antwoord wil weten, moet woensdagavond naar de eerste lezing van de tweejaarlijkse cyclus Insects and Society. Hoogleraar entomologie Marcel Dicke houdt het nog even voor zich. Maar hij heeft een primeurtje.

Onderzoek

Dicke weet sinds jaar en dag als geen ander zijn eigen fascinatie voor insecten over te dragen op het grote publiek. De eerste reeks lezingen dateert al van 1997. De tweejaarlijkse serie staat dus voor de elfde keer op het menu en probeert zoveel mogelijk mensen enthousiast te maken voor insecten, hun nut voor de samenleving en de laatste stand van het onderzoek.

insects.jpgDicke opent de nieuwe reeks van acht woensdagavonden met zijn eigen fascinatievoor insecten.. Hij zoomt (zoemt?)

ditmaal in op de link tussen insecten en politiek. Met dus het antwoord op devraag hierboven. Samen met hoogleraar Arnold van Huis neemt hij op 1 februari ook de aflevering Insects and Culture voor zijn rekening. Een peulenschil. Dicke heeft in de loop der jaren een databank ontwikkeld met meer dan 4500 kunstwerken over of met insecten.

Nieuw in de reeks zijn onder meer de stand van zaken rond het Zika virus en de Wageningse malariabestrijding met muggenvallen in Afrika (25 januari). Nieuw is ook de aflevering Insect Robots (8 maart), waar onderzoeker Guido de Croon (TU Delft) laat zien hoe hij robotjes bouwt op basis van insecten. De laatste avond (15 maart) wordt gewijd aan bestuiving door bijen en hommels.

Engels

Voor het eerst vinden de lezingen allemaal in het Engels plaats. Een experiment, zegt Dicke. ‘Al jaren krijgen we veel vragen waarom de voertaal Nederlands is. Er is een grote Engelstalige gemeenschap van Wageningen University & Research die je daarmee buitensluit.’ De keuze voor Nederlands is destijds ingegeven om ook veel geïnteresseerden van buiten de universiteit te trekken. Met succes. Het zal moeten blijken of dat publiek ook komt nu Engels de voertaal wordt.

De lezingen vinden tussen 11 januari en 15 maart op de campus plaats in zaal C222 van gebouw Forum. Telkens op woensdagavond van 20.00-22.00 uur. Op 8 en 15 februari is er geen lezing. Toegang is gratis.