Nieuwe raad van toezicht VHL

Hogeschool Van Hall Larenstein heeft sinds 2 november een nieuwe Raad van Toezicht. Voorzitter is Agnes van Ardenne, oud-minister van Ontwikkelingssamenwerking.

Dat heeft demissionair staatssecretaris Henk Bleker op 2 november besloten. De oude raad van toezicht, die ook toezag op Wageningen UR, is door Bleker op eigen verzoek ontslagen. De nieuwe RvT bestaat uit:

• Agnes van Ardenne, voorzitter productschap Tuinbouw. Saillant detail: de productschappen worden opgeheven door het nieuwe kabinet;

• Lammert Fopma, jarenlang directeur van de uitzendorganisatie AB Vakwerk in Noord-Nederland, die in oktober opstapte als directeur;

• Marco Korff, voormalig directeur van Alfa Accountants, ook toezichthouder van het christelijk onderwijs in en nabij Ede;

• Rob Mooren, directeur van ingenieursbureau Arcadis sinds 2008;

• Hein Pieper, voormalig Kamerlid voor het CDA, nu dijkgraaf van waterschap Rijn en IJssel.

De leden zijn benoemd voor een periode van 4 jaar. Hun benoeming door Bleker was een van de laatste besluiten van de demissionair staatssecretaris, net voordat het nieuwe kabinet van VVD en PvdA werd beëdigd. Met de benoeming van de nieuwe raad van toezicht voor VHL komt ook de weg vrij voor het huidige college van bestuur van VHL om terug te treden. Wanneer dat gebeurt, is nog niet bekend. Daarna kan de nieuwe raad van toezicht van VHL een nieuw college van bestuur van de hogeschool benoemen. Pas daarna kunnen de onderhandelingen over de ontvlechting met Wageningen UR echt van start gaan.