Wetenschap

Nieuwe onderzoeksfaciliteit Phenomea opgeleverd

Hoe zorg je ervoor dat appels in de opslag zo lang mogelijk goed blijven? En hoe lever je het hele jaar door eetrijpe avocado’s? Dit soort vragen zullen onderzoekers trachten te beantwoorden in de nieuwe onderzoeksfaciliteit Phenomea, die afgelopen week is opgeleverd.
Tessa Louwerens

Het klinkt nog hol en ruikt naar verse verf, maar binnenkort zijn de lege ruimtes gevuld met hightech testfaciliteiten en apparaten, zoals robotarmen die precies kunnen bepalen wat de kwaliteit van het product is. In Phenomea, dat is verrezen naast Axis op de Wageningse campus, zal onderzoek worden gedaan naar de houdbaarheid van verse producten en het gebruik van robots in de agrifoodsector. ‘Veel van deze onderzoeksfaciliteiten zitten nu verspreid door Axis’, zegt projectleider Frank van de Geijn, Wageningen Food & Biobased Research. ’In Phenomea brengen we verschillende expertises zoals naoogstechnologie, robotica, bewaren, houdbaarheid, logistiek en verpakken samen onder een dak.’

Er worden steeds meer eisen gesteld aan de kwaliteit van verse producten, vertelt Van de Geijn. Tegelijkertijd wordt er veel voedsel verspild. ‘In Nederland wordt schat ik zo’n 15 tot 20 procent van wat er wordt geproduceerd, uiteindelijk niet opgegeten. Wereldwijd ligt dit percentage nog hoger. Met een relatief kleine investering in deze naoogstfase valt veel winst te behalen.’

Frank van de Geijn voor Phenomea. ©Tessa Louwerens

Koeltrailers

Phenomea wordt een one-stop shop, waar ketenpartners vanuit bijvoorbeeld de groente-, fruit en bloemensector kunnen samenwerken met Wageningse onderzoekers om de verliezen na oogst tot een minimum te beperken. Zo komen er robots die snel de kwaliteit van een stuk fruit kunnen bepalen. Van de Geijn is zelf bijzonder trots op de ATP-testruimte waar onderzoek wordt gedaan naar geconditioneerd transport, bijvoorbeeld voor medicijnen of verse producten. Met een druk op de knop opent hij de schuifdeur naar een enorme koelcontainer waar je makkelijk een vrachtwagen in kwijt kan. Van de Geijn: ‘In deze ruimte kunnen de prestaties van verschillende grote koeltrailers worden getest. Binnen een ruimte kunnen we meerdere compartimenten inrichten waarin de temperatuur kan variëren van -20 tot 50 graden Celsius.’ De onderzoekers meten onder andere isolatiewaarde, koelvermogen en energieverbruik.

Op enkele ruimtes na is het gebouw nu nog leeg. In oktober 2017 is de faciliteit volledig klaar voor gebruik.

Lees ook eens:

Leave a Reply


Je moet inloggen om een comment te plaatsen.