Organisatie - 27 juli 2016

Nieuwe fiets- en wandelpaden campus eind augustus af

tekst:
Rob Ramaker
1

Op de WUR-campus wordt deze zomer gewerkt aan gemarkeerde fiets- en wandelpaden. Tot de werkzaamheden eind augustus klaar zijn, bestaat hier en daar slipgevaar.

Foto: Vincent Koperdraat

Tijdens de zomervakantie vergeet je het bijna maar de laatste jaren is de campus snel drukker geworden. Als straks het collegejaar weer begint, maken fietsers en wandelaars weer massaal gebruik van de paden. Tot nu toe was niet duidelijk waar fietsers mochten komen en waar liever niet. Om orde te scheppen zijn nu twee soorten paden gemarkeerd; op zwarte paden zijn fietsers leidend terwijl op gele banen voetgangers ruim baan krijgen.

In het weekend van 16 en 17 juli is een laag zwarte of gele steentjes gestort op bestaande paden. Eerder dit collegejaar waren al extra paden aangelegd. Het duurt zo’n zes weken voordat het split ‘ingereden’ is in het onderliggende bitumen, zegt Elike Wijnheijmer, hoofd campusinrichting bij Wageningen UR. Daarna - eind augustus – worden overtollige steentjes weggehaald.

Eén valpartij

Zolang het split niet is ingereden, kan hier en daar sprake zijn van slipgevaar. Vandaar de keuze voor de rustige vakantieperiode. Tot dusver kreeg Wijnheijmer één melding van een gevallen studente. Heel vervelend, vindt Wijnheijmer, maar het is onmogelijk 100 procent verkeersveiligheid te garanderen. Wel is nu al steenmateriaal weggehaald waar het zich ophoopte tot verraderlijke heuveltjes.

Tot dusver kreeg Wijnheijmer één melding van een gevallen studente

Overigens is bewust gekozen geen waarschuwingsborden te plaatsen. De verkeerssituatie is volgens Wijnheijmer veilig genoeg, zeker gezien de rust op de campus. Ook weet ze uit ervaring dat borden veelal over het hoofd worden gezien. Wel denkt ze dat het verstandig is eerstejaars die deelnemen aan de Algemene Introductie Dagen (AID) en de campus dus niet kennen, te waarschuwen.

Skaters

De nieuwe markering zorgt ook voor teleurstelling. ‘Je kunt op deze ondergrond niet meer op hardlopen of skaten’, zegt Annemieke Dijkstra, bedrijfsleider bij sportcentrum De Bongerd. ‘Terwijl je hier regelmatig mensen met skates en skateboarden ziet.’ Ook maakt ze zich zorgen om de veiligheid. Zelf skeelert Dijkstra graag en dan het liefst op het zoefasfalt dat je op de campus vond. Volgens Wijnheijmer is er echter geen reden tot zorg. ‘Dit is een standaardfase in het asfalteringsproces. Uiteindelijk wordt dit net zo glad als al het asfalt dat je kent.’

Re:acties 1

  • slimpie

    Heel slim.... Omdat het split ingereden moet worden wordt het in de rustigste tijd van het jaar aangebracht....

    Reageer
    • Marlies

      Dat lijkt mij juist handiger. Het niet-ingereden split zorgt voor extra (slip)-gevaar. Veel drukte zorgt ook voor meer gevaar. Ofwel op deze manier is er slechts één extra 'gevaar-factor' tegelijkertijd.

    • fret

      De geruchten gaan dat er een externe partij wordt ingehuurd om het split op een verantwoorde en veilige manier in te rijden....


Re:ageer