Studentenleven

Nieuwe apps van de uni

De universiteit is hard bezig om nieuwe apps te creëren. Afgelopen zomer werd er een gelanceerd die nieuwe studenten wegwijs moet maken: Welcome in Wageningen.
Nicolette Meerstadt

Voor nieuwe studenten kan het een hele uitdaging zijn om Wageningen te leren kennen. Hoe kom je in Wageningen met het openbaar vervoer? Waar zijn de onderwijsruimtes? Welcome to Wageningen geeft antwoord op deze en vele andere vragen. Vooral voor buitenlandse studenten is de app onmisbaar. Voor de reis van Schiphol naar de campus is er bijvoorbeeld een filmpje met informatie over de treinreis. Ook vertelt rector magnificus Martin Kropff je op het beeldscherm ‘hoe je Wageningen nou eigenlijk uitspreekt.’ De app levert verder informatie over medische voorzieningen, over Nederlanders en de cultuur. Kortom, studenten worden stap voor stap wegwijs gemaakt op de campus. Ondertussen zijn er nog ander apps in de maak. In de immer woedende strijd om meer studenten te trekken komt afdeling Voorlichting en Werving met de WURpp. De bedoeling is dat Wageningse studenten daarvoor foto’s en andere content gaan leveren. Ze kunnen punten verdienen door opdrachten te vervullen. Die punten kunnen ze later inwisselen voor gadgets. De content is uiteraard bedoeld om scholierenen andere geïnteresseerden te laten zien hoe het Wageningse studentenleven in elkaar steekt. Naar verwachting wordt de WURpp begin september gelanceerd. We zijn benieuwd. NM

Andere handige apps

AID Wageningen. Een must have voor elke AID-loper, met het laatste nieuws, je persoonlijke programma en alle informatie die je maar nodig hebt. Je kunt push-berichten instellen om het belangrijkste nieuws direct te ontvangen.

Available PC. Afgelopen collegejaar ontwikkeld met de Student Council. De app vertelt je welke computers op de campus beschikbaar zijn wanneer je er een nodig hebt. Handig als je aan een verslag wilt werken.

Sports Centre de Bongerd. Cursussen in het sportcentrum zitten vaak razendsnel vol. Vroeger moest je dan achter een pc klaar zitten om nog op tijd te zijn. Met deze app wordt dat veel makkelijker. Ook kun je het fitnessrooster bekijken en squashbanen reserveren.

Statistical Support WUR. Statistiek komt in elke Wageningse studie voor. Een docent ontwikkelde deze app om het studenten makkelijker te maken de juiste test te kiezen bij een vraagstuk. Heel nuttig als je het even niet meer weet.

Campus. Heb je een afspraak in Triton, maar je hebt geen idee waar dat gebouw is? Ben je vergeten waar Huub Savelkoul te vinden is? De Campus app biedt uitkomst. Alle mensen en gebouwen op de campus kun je ermee vinden, inclusief route ernaar toe.