Nieuw vak helpt internationale studenten

Ruim vijftig internationale studenten hebben zich op bijzondere wijze voorbereid op hun studie in Wageningen. Na de AID kregen ze een intensieve cursus met skills die broodnodig zijn voor de studie Food Technology.

Voor het eerst werd afgelopen zomer een volwaardig vak aangeboden speciaal voor studenten uit het buitenland die aan een technische master beginnen. In ‘Food Science Skills Training’ konden zij alvast een week lang oefenen met laboratorium- en groepswerk. Bovendien krijgen ze er één studiepunt voor.

Ralf Hartemink, een van de organisatoren, legt uit waarom het vak nodig is: ‘Studenten uit de hele wereld beginnen tegelijk aan onze masterprogramma’s. Sommigen kunnen dan nog niet met een automatische pipet overweg, weten niet hoe ze literatuur moeten vinden in de bibliotheek, of hebben geen ervaring met groepswerk, tot ergernis van medestudenten.’ Op de cursus kwamen vooral studenten uit Oost-Europa, Azië en Afrika af.

Ranran Luo uit Beijing

Het vak is warm onthaald door de deelnemers. Van de meer dan 70 geïnteresseerden konden er maar 54 worden toegelaten. ‘Ik weet nu beter wat er van mij verwacht wordt, bijvoorbeeld hoe ik een rapport moet schrijven’, vertelt Stanley Onyango uit Kenia. Hij heeft snel kunnen wennen aan het hoge werktempo. ‘Anders had ik hier nu niet zo ontspannen had gezeten. Doel bereikt dus.’

‘Tijdens de AID heb ik het studentenleven leren kennen’, vertelt Ranran Luo uit Bejing. In de week erna heeft ze zich ook het studieleven in Wageningen eigen gemaakt. ‘Ik weet nu waar ik heen kan met mijn vragen en hoe ik de docenten moet benaderen. De technische apparatuur kende ik al wel, maar de Engelse namen daarvan nog niet.’

Het nieuwe vak is bedoeld voor studenten Food Science, maar de docenten zoeken nu naar financiering om het uit te breiden. Ze mikken op 100 deelnemers volgend jaar, maar kunnen zich voorstellen dat er uiteindelijk een WU-brede cursus zal komen. Stanley heeft alvast een tip voor de volgende keer: leer ons ook presenteren.