Student - 29 november 2012

Nieuw: social media team Wageningen: 'De drempel is veel lager'

Dikke kans dat je ze al op het Forum hebt zien rondlopen, of tijdens de Sportnacht, of op een studentenfeestje. Ze zijn het nieuwe wapen van de afdeling Voorlichting: zes twitterende en facebookende studenten van Spread the WURd, gewapend met een iPad.

Het Social Media Team Spread the WURd: Thomas, Sherdina, Sara, Iris, Maaike en Sigrid.
Het Social Media Team Spread the WURd: Thomas, Sherdina, Sara, Iris, Maaike en Sigrid.

Foto: Emma Teuling

Thomas, Maaike, Sigrid, Sherdina, Sara en Iris vormen sinds begin oktober het social media team van Wageningen UR. Hun taak is studiekiezers laten zien hoe 'cool' Wageningen is, vanuit het oogpunt van de actieve student. Ze gaan naar feestjes, sportevenementen en open dagen, 'sharen' leuke plannen voor een avondje stappen en posten hun ervaringen op Facebook. Op Twitter reageren ze op tweets van scholieren over Wageningen en beantwoorden ze vragen.
Biologiestudente Sherdina Romney: 'Ook al hebben we misschien niet het uitgaansleven van Amsterdam of Utrecht, Wageningen heeft ook veel unieks te bieden, zoals Room Service. Dat willen we laten zien.' Sigrid, studente Bodem, water en atmosfeer: 'Iemand van Voorlichting kan dat ook wel zeggen, maar het is toch een stuk geloofwaardiger als het van de studenten zelf komt.'
Target gehaald
En de studenten doen goed werk: in een maand tijd is het aantal 'likes' op de Facebookpagina van Wageningen University gestegen van 7000 naar 9800. Thomas, student Landschapsarchitectuur: 'Ons target was vastgesteld op 10.000 likes voor het einde van het kalenderjaar, onze proeftijd. Dat ging zo makkelijk dat het al is bijgesteld. We mogen nu sowieso tot het einde van het collegejaar doorgaan.'
Erg veel moeite kost het ze niet. Zo bezocht communicatiestudente Maaike samen met haar huisgenoten de Palmintocht. Ze postte een kort berichtje en foto's op de Facebookpagina van de universiteit en tagde haar huisgenoten. 'Dat zien hun vrienden dan weer en zo trek je hen ook naar de Facebookpagina.' Sherdina: 'Het komt neer op acht uur in de week facebooken, samen brainstormen en naar feestjes en bijeenkomsten gaan waar we vaak toch al heen zouden gaan. Het leuke is juist dat je een nóg actievere student wordt.'
De club heeft al veel plannen voor de rest van het jaar. Sherdina: 'Er is veel mogelijk, zolang het maar relevant is voor studiekiezers en scholieren.' Het liefst zouden de studenten het social media team een vaste plek willen geven in de voorlichtingsmix van de universiteit. Masterstudente Iris, die samen met Sara de Twitteraccount bijhoudt: 'Scholieren durven makkelijker wat aan ons te vragen, de drempel is lager wanneer je met een student praat. Er ontwikkelt zich ook vaak een dialoog, je denkt met ze mee en dat is fijn voor de studiekiezer. Die heeft dan echt het gevoel dat er naar hem of haar geluisterd wordt.' 

Re:ageer