Medewerkers

Nieuw mentorprogramma voor vrouwelijk talent

Wageningen UR startte gistermiddag de tweede ronde van het mentorprogramma voor talentvolle vrouwen. Deelnemende wetenschappers én mentoren beginnen in november met coaching.
Rob Ramaker

Foto: Kristina Raab en Tijs Breukink geven het startschot in Forum.

Het mentorprogramma zorgt dat onderzoekers die middenin hun carrière zitten, worden gecoacht door een ervaren collega. Koppels komen in zes maanden minstens vier keer bij elkaar voor een gesprek. Deelnemers kunen zelf bepalen op welke onderwerpen ze focussen. Het is hierbij belangrijk dat mentor en ‘mentee’ tijdens hun werk niet met elkaar te maken hebben zodat ze vrijuit kunnen praten. De komende editie bevat ook voor het eerst workshops en netwerkbijeenkomsten.

Vorig jaar vond al een pilot plaats van het mentorprogramma waar in totaal 22 koppels aan meededen. De reacties waren heel positief, zegt Kristina Raab, projectmanager bij Corporate human resources. Wel was een relatief groot deel van de mentoren vrouw. Iets waar Raab dit jaar verandering in probeert te brengen. Door publiekelijk te benadrukken dat een goede genderbalans een verantwoordelijkheid is van de hele organisatie, maar ook door gericht mannelijke mentoren te benaderen.

Bestuurslid Tijs Breukink, die samen met Raab de aftrap gaf in Forum, zag ondertussen enkele lichtpuntjes. Zo is inmiddels meer dan de helft van de Wageningse studenten vrouw en raakt het personeelsbestand steeds meer in balans. Toch geldt nog steeds: hoe hoger op de ladder, hoe groter het aandeel mannen; van de leerstoelhouders is slechts tien procent vrouw. Ook hier zag Breukink reden voor optimisme. Van de persoonlijk hoogleraren uit het carrièretraject tenure track is 33 procent vrouw.

Wageningen UR lanceerde in 2013 een gender-actieplan. Dit moet de verhouding man/vrouw aan de top van de onderzoeksinstituten (DLO) en Wageningen University beter in balans brengen. Behalve het mentorschapsprogramma vonden ook twaalf diversiteitsworkshops plaats en moeten in benoemingscommissies voldoende vrouwen zitten.

Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden bij Kristina Raab of via intranet.