Studentenleven

‘Niet alleen nemen, ook geven’

Met vrijwilligerswerk voor de lokale gemeenschap van Wageningen willen internationale studenten iets terug doen voor het land waar ze te gast zijn.

Schilderen, schuren en zagen. Een stuk of twaalf internationale studenten waren 16 maart druk bezig om te helpen met voorbereidingen van het 750-jarige jubileum van Wageningen. Daarmee ging een nieuw programma van start waarmee internationale studenten een positief gebaar willen maken naar de gemeenschap waar ze te gast zijn. ‘De bedoeling van het programma is om te laten zien dat studenten die op uitwisseling gaan niet alleen maar bezig zijn met feesten en bier drinken, maar ook iets willen betekenen voor de maatschappij’, vertelt Irene Jonkman, secretaris van de internationale studentenvereniging IxESN dat het plan lanceerde. ‘Niet alleen iets nemen, maar ook iets geven’. Dit SocialErasmus Programme is onderdeel van een groter internationaal netwerk: het Erasmus Student Network. De doelstelling is om vijfhonderd activiteiten per jaar te organiseren. SocialErasmus is op internationaal gebied al booming, vertelt Dorien Dolman, oud bestuur IxESN en commissielid van het overkoepelende Internationale SocialErasmus team. ‘En het is super dat nu ook Wageningen meedoet.’ Het vrijwilligerswerk bij de jubileumactiviteiten was een try-out van het programma in Wageningen. ‘En het is goed bevallen,’ vertelt Irene. ‘We hadden een rustige start met twaalf studenten tijdens de eerste activiteit, maar de reacties waren positief. Het is voor internationale studenten een mooie gelegenheid om eens echt de locals te ontmoeten’.