Wetenschap - 7 februari 2008

Nederlandse wijn vooral in trek als weggevertje

De kwaliteit van Nederlandse wijn is niet slecht. Op een schaal van 5 geven consumenten gemiddeld een 3,4. Volgens marktonderzoeker dr. Frans Verhees moet de smaak nog wel beter als de wijnmakers nieuwe markten willen aanboren. ‘In de cadeaumarkt betalen klanten de hoge prijs wel vanwege het verhaal achter de wijn, maar wijnliefhebbers gaan vooral voor kwaliteit.’
Dankzij de komst van nieuwe meeldauwresistente en vroegrijpende druivenrassen maakt de biologische wijnbouw in Nederland een flinke groei door. Het groeiende aanbod betekent wel dat de wijnproducenten goed moeten nadenken over hun afzet. Praktijkonderzoek Plant en Omgeving en de leerstoelgroep Marktkunde en consumentengedrag hebben daarom een marktonderzoek uitgevoerd onder ruim 220 wijnkopers.
Slechts twee procent van de Nederlandse consumenten koopt bij voorkeur wijn uit eigen land. Voor Franse wijnen ligt dat percentage tien keer zo hoog. Verhees: ‘Het grootste deel van de wijnconsumenten geeft aan nauwelijks interesse te hebben in Nederlandse wijn. Toch kopen zelfs die nog een procent van hun wijn uit eigen land. Vaak gaat het om geschenken, dan blijkt de prijs er minder toe te doen. Nederlandse wijn kost per fles al snel tien euro. Voor dat bedrag koop je in de supermarkt wel betere buitenlandse wijnen, maar bij weggeven gelden andere criteria.’
Over het algemeen is de kwaliteit van Nederlandse wijnen best goed, meent Verhees. ‘Op wijnkeuringen zijn er nu al Nederlandse wijnen die zilveren medailles halen. Nog geen goud, maar ook dat is in de toekomst niet onbereikbaar.’
Uit het onderzoek blijkt verder dat de Nederlandse wijngaardeniers hun huidige klanten goed kennen. Die komen vaak uit de regio en hebben interesse in de details van de wijn zoals het soort druif en het productiejaar. Nieuwe klanten moeten misschien buiten de regio worden gezocht en dan moet er meer moeite gedaan worden om ze te overtuigen. ‘Voor de echte wijnliefhebber die een voorraad aanschaft is smaak belangrijker dan de herkomst of productiewijze’, aldus Verhees.
Cursussen, wijnkeuringen en de invoering van een kwaliteitskeurmerk kunnen helpen de productie van Nederlandse kwaliteitswijnen te stimuleren, denkt de onderzoeker. ‘De concurrentie aangaan met echte wijnlanden lijkt me niet verstandig. Je moet wel realistisch blijven. Je hebt hier toch te maken met relatief hoge kostprijzen. De markt voor Nederlandse wijn is en blijft een nichemarkt.’
Het marktonderzoek voor Nederlandse biologische wijn is uitgevoerd op initiatief van de Wijngaardeniers uit Groesbeek en het Wijnbouwcentrum. Het werd gefinancierd door het ministerie van LNV.

Re:ageer