Nederlandse universiteiten lonken naar rijke alumni

Het Financieele Dagblad meldde onlangs dat de Erasmus Universiteit in vijf jaar honderd miljoen euro op wil halen bij alumni. Steeds meer Nederlandse universiteiten lijken bij deze oud-studenten fondsen te werven. Hoe gaat dat in Wageningen?
Echica van Kelle

Een toespraak van Louise Fresco tijdens de World Wide Alumni Reunion in juni 2018. © STW

Universiteiten krijgen, naast de rijksbijdrage, geld van wetenschapsfinanciers, bedrijven, ministeries en de Europese Unie. Daarnaast is er fondsenwerving onder bijvoorbeeld alumni. Nu de overheidsfinanciering geen gelijke tred houdt met de toename van studenten, kunnen donaties van alumni voor universiteiten uitkomst bieden.

In Wageningen houdt de onafhankelijke stichting Universiteitsfonds Wageningen (UFW) zich met fondsenwerving bezig. In 2019 begint een nieuwe campagne gericht op het bijdragen aan de Sustainable Development Goals. Die moet in vijf jaar tijd ongeveer vijftien miljoen euro ophalen. Dat is een stuk minder dan de honderd miljoen waar de Erasmus Universiteit voor gaat.

Vermogensfonds

Delia de Vreeze, directeur UFW, licht toe: ‘Erasmus Universiteit is, in tegenstelling tot Wageningen, ooit mede ontstaan uit particuliere gevers. Daarnaast heeft Erasmus een eigen vermogensfonds waar actief belegd kan worden. Het doel van het UFW daarentegen is niet om een vermogen op te bouwen. We potten geen geld op, maar schenken het bedrag direct aan het specifieke doel waarvoor het bestemd is.’

Delia de Vreeze, directeur UFW

De giften worden besteed aan onder andere innovatief onderzoek, beurzen voor studenten uit ontwikkelingslanden, cultureel erfgoed of andere fondsen gerelateerd aan het Wageningse domein, vertelt De Vreeze. ‘Met de vorige meerjarige campagne, gericht op baanbrekend innovatief onderzoek, hebben we ook vijftien miljoen euro opgehaald. Een voorbeeld van een onderzoek dat daarmee is gefinancierd, is dat van professor Willem Takken naar malariabestrijding in Kenia, door middel van ontwikkeling van geurvallen.’

Blijvend binden

Het UFW richt zich naast alumni onder andere op vermogensfondsen in Nederland of het buitenland. Daarnaast is het werven van fondsen bij alumni niet nieuw, vertelt De Vreeze. ‘Het proactief betrekken van alumni doen we al sinds begin 2000. Dat gaat op verschillende manieren. Soms benaderen we rechtstreeks alumni die we al kennen, soms kijken we wat binnen hun netwerk de mogelijkheden zijn. We vinden het belangrijk hen blijvend aan ons te binden, bijvoorbeeld door hen te ontvangen op Wageningen Campus en een online platform.’ Het UFW heeft nu een groep van 2500 alumnidonateurs die jaarlijks aan het fonds schenken.

Maar, zelfs de ambitieuze honderd miljoen van Erasmus steekt schraal af bij giften in de Verenigde Staten. Daar is meer een cultuur van teruggeven: learn, earn, and return, meldt het FD. Oud-burgemeester van New York, Michael Bloomberg brak onlangs het record: hij doneerde 1,8 miljard dollar aan zijn alma mater, de John Hopkins University.

Wekelijks het laatste nieuws ontvangen over studeren en werken bij WUR? Schrijf je dan nu in voor de Resource nieuwsbrief