Nederlands kampioen, maar niet genomineerd

Voor de titel sportman van het jaar 2011 in Wageningen is maar één sporter genomineerd. En dat is niet atleet Ate van der Burgt.

Van der Burgt, promovendus bij Bio-informatica, werd in februari voor het eerst Nederlands kampioen 1500 meter indoor, ‘zijn’ afstand. Hij wist zich op die afstand ook, net als twee jaar eerder, te plaatsen voor het EK. Hij sneuvelde daar in de series.

Waardig

De prestatie was een nominatie waardig geweest. Dat erkent desgevraagd ook voorzitter Henk Kuiper van de Sportraad die de verkiezing organiseert. ‘Hij is door niemand voorgedragen, ook niet door zijn eigen Tartlétos, en voor zover ons bekend had hij geen aansprekende prestaties geleverd afgelopen jaar en was hij geblesseerd.’ Kuiper vindt dat je de Sportraad niet kunt verwijten dat ze hun best niet hebben gedaan om kandidaten te vinden. ‘We hebben iedere sportvereniging laten weten dat ze kandidaten konden aandragen. Ook andere inwoners van Wageningen konden suggesties doen.’

Niet op voorgrond

Dat hij nu niet op de lijst stond, was Van der Burgt zelf ontgaan – te druk met werk, sport en gezin. Echt erg vindt hij het niet, al vond hij de eerdere nominaties en zijn verkiezing (1998) wel leuk. ‘Ik draag niet meer zo actief uit dat ik met sport bezig ben. Ik hoef ook niet zo nodig op de voorgrond. Afgelopen jaar heb ik bij Tartlétos, waar ik nog steeds lid van ben, ook gezegd dat ik niet meer de reus van de vereniging wilde worden, ook al had ik het beste gepresteerd.’ Piek Dat wil niet zeggen dat hij niet trots is op zijn piek van afgelopen voorjaar. ‘Maar voor mij is de waardering die ik na die race heb gehad en nog steeds krijg op de baan van medeatleten belangrijker.’ De Wageningse sporters van 2011 worden maandagavond 16 januari bekend gemaakt tijdens het Sportcafé in de Bongerd. Onder de genomineerden zijn verschillende studenten: skister Anna Jochemsen bij de vrouwen, en bij de teams hockeyster Karlijn van der Linden (WHMC) en waterpoloërs Carlijn Wietses en Eefke Vennegoor (De Rijn).