Wetenschap - 16 maart 2018

Nederlands eerste verspillingsschap komt in Wageningen

tekst:
Tessa Louwerens
2

Aanstaande dinsdag wordt het eerste ‘Verspilling is Verrukkelijk‘-supermarktschap geopend bij Jumbo Verberne in de Tarthorst. In dit levende lab gaan WUR-onderzoekers het komende half jaar onderzoek uitvoeren naar de consumentenacceptatie van ‘surplus‘-producten en manieren hoe voedselverspilling kan worden tegengegaan.

Het schap is al ingericht © Toine Timmermans

Het schap is een samenwerking van 18 ondernemers van het platform Verspilling is Verrukkelijk, MVO-Nederland, WUR en de gemeente Wageningen. Toine Timmermans, Programmamanager duurzame voedselketens bij Wageningen Food & Biobased Research, bracht de verschillende partijen bij elkaar bij de Verspillingsfabriek in Veghel. Ondernemer George Verberne van de Jumbo-supermarkt in Tarthorst was direct enthousiast.

In het schap komen allerlei producten te liggen die gemaakt zijn van andere producten die anders zouden worden weggegooid, vergist of verwerkt tot diervoeder. Denk aan soep van kromme groente, bier van oud brood of zeep gemaakt van sinaasappelschillen. Op deze manier hoopt de supermarkt de consument bewuster te maken van voedselverspilling.

Kromkommer
Het komende half jaar gaat het schap dienstdoen als levende proeftuin, vertelt Timmermans. ‘We willen onderzoeken wat het beste werkt, welke type producten en verpakkingen aantrekkelijk zijn, welke type consumenten kiezen voor deze producten, wat de ideale prijsstelling is en hoe je een product zo goed mogeljk presenteert.’ Er wordt begonnen met ongeveer 40 producten van verschillende producenten zoals de Betuwse Krenkelaar, Kromkommer, Instock, Thijstea, BeeBlue, Yespers en Potverdorie. In de loop van de tijd zal het assortiment veranderen, vertelt Timmermans.

Het schap wordt dinsdag 20 maart om 10 uur door Louise Fresco, burgemeester Geert van Rumund en supermarkteigenaar George Verberne in aanwezigheid van diverse sociale ondernemers. Dit initiatief is verbonden aan het Nationale programma 'Samen tegen Voedselverspilling' dat op 20 maart wordt gelanceerd.

Re:acties 2

  • Jopie

    en er wordt niet gesproken over het feit dat als Jumbo de minimumprijs van groente/fruit niet wil betalen op de veiling deze groente/fruit dan wordt doorgedraaid

    Reageer
  • de Vries

    Maar vervolgens is een blik erwtensoep van "overblijfsel" 6 euro, daarmee twee keer zo duur als de gangbare variant.

    Reageer

Re:acties 8

  • Leonie

    I have seen the shelf before reading this article, and just thought: Wow, who would pay 5€ for a fancy can of soup?!
    This is no solution to the problems in our food system, it it just another way how the corporate neo-liberalist system is trying to sell the green idea! This makes me so angry, and the worst thing is that people are celebrating those "solutions" which are developed just in the framework of the problem, called capitalism.

  • Toine Timmermans

    I see several responses related to the broader Jumbo strategy. Important to know: the initiative is taken by an individual Jumbo franchize entrepreneur. He takes responsibility, and opens his store for a broad range of social entrepreneurs that have set up a new collaboratie platform "Food Waste is Precious" to achieve more impact with there products with a positive story for a fair price. This is a starting point in a journey, where also the consumer insights can support further uptake of these products in other retail stores (as a part of the broader challenge to solve food waste).

  • Irene S

    I wonder what Jumbo does with the food that they sell when it expires. That is a real big source of food waste and most supermarkets just discard it.
    A "recycling"shelf could be just another marketing strategy to improve public image while selling overpriced "green" products.

  • WEFS - JNB/RSA

    Excellent idea to “recycle” unused food stuff as globally +/- 15% of food harvested is lost between the farm and consumer. Remember when our moms saved the left overs and made some delicious dishes at the end of the week to enjoy!

  • Dave Boselie

    beautiful example of innovative power of Dutch food and agri sector. Chapeau!

  • Sunday Makama

    Excellent!

  • Sheila Gale

    Interesting idea. I look forward to seeing which products are sucsessful.

  • V.

    Hoping that this would not be another greenwashing experiment to sell overly priced products.


Re:ageer